מחקרים 09.04.2015

שימור שיפור בתנועתיות עמוד שדרה, תפקוד פיזי ואיכות חיים בחולי דלקת חוליות מקשחת לאחר 5 שנים במחקר קליני על אדאלימומאב (יומירה)

טיפול באדאלימומאב (יומירה) למשך עד 5 שנים מפחית פעילות מחלה, משפר תנועתיות עמוד שדרה, תפקוד פיזי ואיכות חיים בחולי דלקת חוליות מקשחת למשך תקופה זו

כאב או דלקת בחוליות הגב התחתון (צילום: אילוסטרציה)

כאב כרוני ואיבוד מתקדם של תפקוד פיזי בחולי דלקת חוליות מקשחת (AS) יכול להשפיע לרעה על איכות חיים קשורה לבריאות (HRQoL). מטרת מחקר זה היתה להעריך מידע מ-5 שנים של טיפול על תנועתיות עמוד שדרה, תפקוד פיסי ו-HRQoL בחולי AS שהשתתפו במחקר ה-ATLASי(Adalimumab Trial Evaluating Long-term Efficacy and Safety for AS).

המטופלים קיבלו אדאלימומאב 40 מ"ג או פלצבו בצורה סמויה כל שבוע שני במשך 24 שבועות בתום תקופת המחקר הסמוי. כל החולים קיבלו אדאלימומאב (open lbel) למשך עד 5 שנים. תנועתיות עמוד שדרה העורכה על ידי BASMI .

כאב גב כולל, BASDAIי , CRPי, BASFIי, Short Form-36י , AS quality of life י(ASQoL) נכללו כולם בהערכת התגובה לטיפול באדאלימומאב.

קורלציות בין BASMIlin ותוצאו קליניות תפקודיות ו-ASQoL לאחר 12 שבועות ולאחר 5 שנות אדאלימומאב הוערכו על ידי קורלציית Spearman's rank. אסוציאציות שונות הוערכו על ידי רגרסיה רבת משתנים.

311 מטופלים קיבלו לפחות מנה אחת של אדאלימומאב. 125 מתוך 208 מטופלים שהוקצו במקור לאדאלימומאב קיבלו טיפול למשך 5 שנים. שיפור ב-BASMIlin נשמר למשך 5 שנים, עם ממוצע שינוי של -0.6 מערכי הבסיס באוכלוסיה אשר השלימה 5 שנות טיפול באדאלימומאב. שיפור בפעילות המחלה, תפקוד פיסי ו-ASQoL נשמרו למשך 5 שנים. BASMIlin הדגים קורלציה מובהקת עם כל התוצאות הקליניות שהוערכו (P < 0.001).

הקורלציה החזקה ביותר היתה עם BASFI ב-12 שבועות (r = 0.52) וב-5 שנים (r = 0.65). רגרסיה רבת משתנים אישרה את האסוציאציה הנ"ל (P < 0.001).

החוקרים סיכמו, כי טיפול באדאלימומאב למשך עד 5 שנים הדגים תועלת ממושכת בתנועתיות עמוד שדרה, הפחתת פעילות מחלה, שיפור תפקוד פיסי ו-HRQoL בחולי AS פעילים. תנועתיות עמוד שדרה היתה קשורה באופן מובהק לתפקוד פיזי קצר וארוך טווח בחולים אלו.

מקור:
 Rheumatology (Oxford). 2014 Dec 25. pii: keu438. [Epub ahead of print] Maintenance of improvement in spinal mobility, physical function and quality of life in patients with ankylosing spondylitis after 5 years in a clinical trial of adalimumab. van der Heijde D1, Breban M2, Halter D2, DiVittorio G2, Bratt J2, Cantini F2, Kary S2, Pangan AL2, Kupper H2, Rathmann SS2, Sieper J2, Mease PJ2.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת חוליות מקשחת,  אדאלימומאב,  איכות חיים,  יומירה,  עמוד שדרה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו