מחקרים 14.04.2015

טיפול מוקדם במגנזיום סולפט אינו מגן מפני מוגבלות ומוות שמקורם בשבץ אקוטי

מחקר עקבה פרוספקטיבי בדק את היעילות של מגנזיום סולפט (magnesium sulfate) כטיפול מונע המספק הגנה מוחית (neuro protection) הניתן טרם ההגעה לבית החולים, בקרב מטופלים עם חשד לשבץ.

1,700 מטופלים הוקצו אקראית לטיפול במגנזיום סולפט או אינבו.

תוצאות המחקר הראו כי מתן מגנזיום סולפט לא שיפר את התוצאים הקליניים (תמותה ופגיעה תפקודית ב- 90 הימים לאחר האירוע) בהשוואה לאינבו.

רקע
מגנזיום סולפט (magnesium sulfate) נמצא כחומר המספק הגנה מוחית (neuroprotection) במודלים פרה-קליניים של שבץ, והראה פוטנציאל ליעילות עם פרופיל בטיחות טוב בבני אדם, כאשר ניתן זמן קצר לאחר שבץ.

שיטות
מטופלים עם חשד לשבץ הוקצו באופן אקראי לקבלת עירוי של מגנזיום סולפט או אינבו (placebo) תוך שעתיים מהופעת התסמינים הראשונים. מנת העמסה (loading dose) ניתנה על ידי פרמדיקים טרם ההגעה לבית החולים, ומנת אחזקה (maintenance dose) ניתנה למשך 24 שעות, החל מרגע ההגעה לבית החולים.

התוצא העיקרי שנבחן היה דרגת המוגבלות (degree of disability) לאחר 90 יום, שנמדדה בעזרת סולם רנקין מתקונן (modified Rankin scale, ניקוד בין 0 ל- 6, מספר גבוה מצביע על מוגבלות חמורה יותר).

תוצאות
במחקר השתתפו 1,700 מטופלים (857 הוקצו למגנזיום סולפט, 843 הוקצו לאינבו), שגילם הממוצע 69 (סטיית תקן: 13), 42.6% מתוכם נשים, ומידת החומרה הממוצעת של השבץ טרם קבלת הטיפול, לפי Los Angeles Motor Scale of stroke severity (סולם הערכה בין 0 ל- 10, ציון גבוה מצביע על פגיעה מוטורית קשה יותר), היתה 3.7 (סטיית תקן: 1.3).

אבחנה סופית של איסכמיה מוחית (cerebral ischemia) ניתנה ב- 73.3% מהמקרים, דימום תוך-גולגולתי (intracranial hemorrhage) ב- 22.8% ומצב דמוי-שבץ (stroke-mimicking) ב- 3.9% מהמקרים. חציון מרווחי הזמנים בין המועד האחרון בו המטופל היה ללא תסמיני שבץ ובין תחילת הטיפול היה 45 דקות (טווח בין-רבעוני: 35-62), כאשר 74.3% מהמטופלים התחילו לקבל את הטיפול תוך שעה מהופעת התסמינים.

לא נצפה הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בתפוצת תוצאי המוגבלות במהלך 90 הימים לאחר האירוע, לפי סולם רנקין (P=0.28). כמו כן, לא נמצא כל הבדל בין שתי הקבוצות בממוצע ציון רנקין לאחר 90 ימים (2.7 בכל קבוצה, P=1.00). לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בשיעורי התמותה (15.4% בקבוצת המגנזיום סולפט, 15.5% בקבוצת האינבו, P=0.95) או בתופעות הלוואי החמורות.

מסקנות
טיפול במגנזיום סולפטבטרם ההגעה לבית החולים היה בטוח, ואיפשר תחילת טיפול תוך שעתיים מהופעת תסמיני השבץ, אך לא שיפר את חומרת המוגבלות כעבור 90 יום.

Prehospital Use of Magnesium Sulfate as Neuroprotection in Acute Stroke

נושאים קשורים:  מחקרים,  מגנזיום סולפט,  שבץ אקוטי,  שבץ
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו