אנטיביוטיקה 20.05.2015

פותחה גרסה משופרת לטוברקס המראה יעילות עליונה כנגד החיידק Propionibacterium Acnes

בניסוי במעבדה הראתה האנטיביוטיקה החדשה פנטוברה, יעילות גבוהה ב 5 עד 7 סדרי גודל בהרג מספר זנים של החיידק גורם האקנה Propionibacterium Acnes מזו של אנטיביוטיקת המקור טוברמיצין (טוברקס)

אנטיביוטיקה היא טיפול שכיח כנגד אקנה. אולם יעילותה אינה מיטבית בגלל הקושי לחדור לחיידקים בתוך החלב ולפגוע באופן סלקטיבי בחיידקים ולא בתאי העור. בנוסף, בשנים האחרונות נצפתה עלייה בעמידותם של זנים מסויימים של Propionibacterium Acnes שבודדו מחולים. במחקר חדש שבוצע באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס שינו החוקרים את האנטיביוטיקה טוברמיצין (טוברקס) ויצרו גרסה חדשה, פנטוברה. המחקר פורסם בכתב העת Journal of investigative dermatology.

האנטיביוטיקה החדשה היא מולקולה מהונדסת, פפטיד-אמינוגליקוזיד שלה מספר מנגנוני פעולה אנטי-מיקרוביאליים. הפנטוברה משלבת את הפעילות הריבוזומלית החזקה של אמינו-גליקוזידים עם היכולות הסלקטיביות לחדירת ממברנות של פפטידים אנטי-חיידקיים.
בניסוי במעבדה הראתה הפנטוברה הרג סלקטיבי של חיידקי Propionibacterium Acnes אך לא של תאי עור. בהשוואה ישירה, יעילות הפנטוברה הייתה גבוהה ב5-7 סדרי גודל מזו של אנטיביוטיקת המקור, טוברמיצין, כנגד מספר זנים של Propionibacterium Acnes שבודדו מחולי אקנה.
במיקרוסקופ אלקטרונים נצפתה פעילות ממברנלית חזקה של פנטוברה, הפנטוברה הרגה את החיידקים ותוכן התאים שלהם דלף אל מחוץ לגבולות הממברנות. הפנטוברה גם עיכבה פעילות של כמוקינים מסויימים המופעלים בתגובה ל Propionibacterium Acnes, וייתכן כי בטיפול בחולים יהיו לה השפעות אנטי דלקתיות.
החוקרים מדגישים כי הפנטוברה הייתה פעילה בסביבה עתירת חלב, שכן הרג יעיל של חיידקים נצפה כאשר טופלו דגימות קומדונים שבודדו מחולים.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי הוספת פעילות חדירת ממברנות סלקטיבית לאנטיביוטיקות אמינו-גליקוזידיות היא גישה טובה לפיתוח אנטיביוטיקות כנגד Propionibacterium Acnes שמראות יעילות בסביבות עוריות.

מקור:

Schmidt NW, Agak GW, Deshayes S, Yu Y, Blacker A, Champer J, Xian W, Kasko AM, Kim J, Wong GC. Pentobra: A Potent Antibiotic with Multiple Layers of Selective Antimicrobial Mechanisms against Propionibacterium Acnes. J Invest Dermatol. 2015 Jun;135(6):1581-9. doi: 10.1038/jid.2015.40. Epub 2015 Feb 10.

http://www.nature.com/jid/journal/v135/n6/full/jid201540a.html

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  אקנה,  טוברקס,  פנטוברה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו