המחסור באונקולוגים 10.06.2015

איגוד האונקולוגים: קיים בארץ מחסור חמור מאד בכוח אדם בתחום רפואת הסרטן

משרד הבריאות הודיע כי נבנית עתה תכנית לחיזוק תחום האונקולוגיה ויש כוונה להוסיף הקצאת תקנים

מחסור ברופאים (אילוסטרציה)
מחסור ברופאים (אילוסטרציה)

עשרים שנה מאז שעודכנו באחרונה תקני האונקולוגים עבור בתי החולים בישראל, אוסף עתה האיגוד הארצי לאונקולוגיה ורדיותרפיה נתונים כדי להציגם לפני משרד הבריאות. על-פי הערכת האיגוד חסרים כיום בכל בתי החולים בארץ בין 180 ל-200 רופאים מומחים לאונקולוגיה כדי לתת מענה למספרם הגדל והולך של החולים במחלות הסרטן השונות – גורם המוות מס. 1 בישראל. מספר הרופאים האונקולוגים בבתי החולים בארץ עומד כיום על כ-250 בלבד.

בהקשר זה מדווח היום (יום ד') "הארץ" כי משרד הבריאות מודע למצוקת המחלקות האונקולוגיות ומכין תכנית מקצועית לחיזוק תחום האונקולוגיה בשיתוף האיגודים המקצועיים הרלבנטיים בהר"י. המשרד מסר כי לשנים הקרובות, במקביל להוספת מיטות אשפוז שכבר נעשו ב-2014-2013 מתוכננת הקצאת תוספת של 16 תקנים וגם הקמת מרכז לטיפולי הקרנות בבית החולים זיו בצפת. כן הונחה מנכ"ל המשרד לפעול להוספת מערכות MRI ו-PEt-CT. בכל בתי החולים, נמסר ממשרד הבריאות, נפתחים בשנים האחרונות מרכזים ייעודיים לטיפולי סרטן מקיפים (אשפוז וטיפול אמבולטורי).
כשליש מהתקציב השנתי של משרד הבריאות מוקדש לתרופות חדשניות לסרטן וגם משודרג המערך הארצי של טיפולי הקרינה.

על-פי הנתונים האחרונים שבידי איגוד האונקולוגים כפי שמתפרסמים בעיתון, חסרים כיום במרכז הרפואי רמב"ם 15 תקנים (נדרשים 50, בפועל קיימים 35), בסורוקה 9 (נדרשים 40, קיימים 31), בשיבא חסרים 28 תקנים (66 מול 38), באיכילוב 19 (50 מול 31), בילינסון 22 (56 מול 34) ובהדסה חסרים 9 תקנים לאונקולוגים (נדרשים 40 וקיימים רק 31).

התקנים מבוססים על כך שלכל חמש מיטות אשפוז במחלקה אונקולוגית יהיה רופא אחד והוא גם מחויב ל-1700 ביקורים בשנה. רופא ברדיותרפיה מחויב ל-200 טיפולים בשנה.

יו"ר איגוד האונקולוגים ד"ר וילמוש מרמרשטיין מ"סורוקה" מסר כי מדי שנה נרשמת עלייה של כ-10% במספר החולים המטופלים. "אף רופא אינו עובד על פי התקן והעומס רב מאד" הדגיש יו"ר האיגוד. "רפואת הסרטן משתנה בשנים האחרונות באורח דרמטי, שיעורי השרידות של החולים עולה אבל הטיפול בהם נעשה מורכב הרבה יותר" הדגיש ד"ר מרמרשטיין.

מנהל המרכז הרפואי רמב"ם פרופסור רפי ביאר אמר ל"הארץ" כי בעשור האחרון זינק מספר הביקורים במרפאות האונקולוגיות בבית החולים מ-105 אלף ל-183 אלף, מספר המטופלים עלה בין 2004 ל-2014 ב-44% . ד"ר רענן ברגר ממנהל המכון האונקולוגי בשיבא שם מטופלים מדי שנה כ-4500 חולים חדשים בסרטן מדי שנה מסר, כי ב-4 השנים האחרונות מספר המטופלים בסרטן העור מלנומה ודרכי העיכול הכפיל עצמו כאשר במקום קיימת מצוקה חמורה של חוסר בתקנים. "המצוקה באה לידי ביטוי בכך שהרופאים לא מצליחים להקדיש מספיק זמן למטופליהם. המצוקה קיימת גם בחסר חמור באחיות – מצב שעלול להגדיל סיכון לטעויות עקב שחיקה", ציין ד"ר ברגר.

נושאים קשורים:  אונקולוגיה,  רדיותרפיה,  משרד הבריאות,  תקנים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו