מחקרים 20.07.2015

סכנה דומה לדימומים במערכת העיכול עם נטילת דביגטרן, ריברוקסבאן ווורפרין

מחקר מצא כי אין הבדלים מובהקים בסיכון לדימום במערכת העיכול בין נוגדי הקרישה דביגטרן, ריברוקסבאן ווורפרין, אף כי ייתכן וסיכון זה גבוה יותר עם נטילת דביגטרן

מחקר עקבה רטרוספקטיבי זה נערך במטרה לקבוע את הבטיחות דה פקטו של דביגטרן (Dabigatran – Pradaxa) או ריברוקסבאן (Rivaroxaban – Xarelto) בהשוואה לוורפרין (Warfarin) מבחינת הסיכון לדימום במערכת העיכול.

החוקרים השתמשו במאגר נתונים גדול של חברת ביטוח מסחרית בארצות הברית ובחנו נתונים של מבוטחים בני 18 ומעלה שאספו מרשמים לוורפרין, דביגטרן או ריברוקסבאן בין אוקטובר 2010 למרץ 2012. נכללו מטופלים שלא נטלו נוגדי קרישה פומיים בששת החדשים לפני הכניסה למחקר, לא סבלו מדימומים במערכת העיכול בששת החודשים לפני הכניסה למחקר, אשר גילם ומינם היה ידוע והם נטלו את תרופות המחקר באופן רציף מתחילת הטיפול. מדגם האוכלוסייה הסופי כלל 46,163 מטופלים, מתוכם 4,907 שנטלו דביגטרן, 1,649 שנטלו ריברוקסבאן ו- 39,607 שנטלו וורפרין.
התוצא העיקרי שנבדק היה משך הזמן עד להופעת דימום במערכת העיכול. יחסי סיכון (hazard ratios) חושבו לפי מודלים לסיכונים יחסיים על שם קוקס, עם שקלול ציוני זיקה (propensity score) והערכת טעויות.

המטופלים שנטלו דביגטרן נטו להיות מבוגרים יותר בהשוואה למטופלים שנטלו ריברוקסבאן או וורפרין (62 בהשוואה ל- 57.5 עבור שתי התרופות) והיו ברובם גברים (69%, 49%, 53%, בהתאמה).
שיעור הדימומים במערכת העיכול היה הגבוה ביותר בקרב משתמשי דביגטרן (9 מקרים לכל 100 שנות אדם) והנמוך ביותר בקרב משתמשי ריברוקסבאן (3.4 מקרים לכל 100 שנות אדם). שיעור הדימומים בקרב משתמשי וורפרין עמד על 7 מקרים לכל 100 שנות אדם.
עם זאת, לאחר התאמה למשתנים מתערבים אפשריים לא נמצאו עדויות להבדלים עם מובהקות סטטיסטית בין הסיכון לדימום במערכת העיכול עם דביגטרן לעומת וורפרין (יחס סיכון מותאם: 1.21) או בין ריברוקסבאן לעומת וורפרין (0.98).

החוקרים מסכמים כי למרות שנראה כי שיעורי הדימום במערכת העיכול דומים בקרב מדגם גדול זה, לא ניתן לשלול עלייה של 50% בסיכון לדימום במערכת העיכול בנטילת דביגטרן בהשוואה לוורפרין או סיכון הגבוה פי שניים בנטילת ריברוקסבאן בהשוואה לוורפרין.

מקור:

Hsien-Yen Chang, Meijia Zhou, Wenze Tang, G Caleb Alexander, Sonal Singh.
Risk of gastrointestinal bleeding associated with oral anticoagulants: population based retrospective cohort study
BMJ 2015; 350 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.h1585 (Published 24 April 2015)Cite this as: BMJ 2015;350:h1585

לינק:

http://www.bmj.com/content/350/bmj.h1585

ערכה: נילי טלבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  דימום במערכת העיכול,  דביגטרן,  Dabigatran,  פרדקסה,  Pradaxa,  Rivaroxaban,  קסרלטו,  Xarelto,  וורפרין.,  Warfarin,  משתנים מתערבים,  סכנת דימום,  ריברוקסבן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו