מחקרים 23.08.2015

נורו-וירוס, נגיף נפוץ הגורם לדלקת מעי חדה, נישא באויר וככל הנראה מדבק גם ללא מגע ישיר

נורו-וירוס (NOROVIRUS) זוהה בדגימות אויר במחלקות ומסדרונות של בתי חולים במהלך התפרצויות של דלקת מעי חדה (גסטרואנטריטיס), בתנאי מעבדה הנגיף פעיל ומדבק גם באויר

נגיפי הנורו אחראים, על פי הערכות, ליותר ממחצית מההתפרצויות של דלקת מעי חדה ברחבי העולם. דרכי ההדבקה המוכרות בנגיף הן במגע ישיר עם חולים, חשיפה להפרשות או מגע במשטחים או חפצים מזוהמים. חוקרים מקנדה ביקשו לבחון את ההשערה כי קיימת גם העברה טיפתית של נורו-וירוס וכי הנגיף נישא באויר. במקביל בדקו החוקרים בתנאי מעבדה את יכולתו של נגיף נורו לשמור על חיוניותו באויר ובתרסיס (ארוסול). הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת CLINICAL INFECTIOUS DISEASES.

החוקרים אספו 48 דגימות אויר בשמונה מרכזים רפואיים במהלך ההתפרצויות של נגיף הנורו. האויר נדגם במרחק של מטר מהחולה, בכניסה לחדרו של המטופל ובעמדת האחיות במחלקה. במקביל חיוניותו של זן נגיף הנורו של עכברים (MNV1) בתרסיס ביולוגי נבדקה בתנאי מעבדה (IN-VITRO).

גנום נגיף הנורו זוהה בדגימות בשישה מתוך שמונה מרכזים רפואיים. ריכוז הנגיף נע בין 1.35x10¹ ל 2.35x10³ גנומים/מ"ק ב 47% מדגימות האויר. נגיף ה MNV1 בתנאי מעבדה בתא ארוסול שמר על שלמות, חיוניות ואינפקטיביות.

החוקרים מסכמים כי על פי תוצאות מחקרם נגיף הנורו נישא באויר ומצוי בריכוזים משמעותיים באויר מחלקות האשפוז ובסביבתם של החולים. הנגיף שומר על פעילותו בתרסיס במעבדה ויתכן מאוד שפעילות זו נשמרת גם בתנאי אמת, מכאן קיים חשד להעברה טיפתית של הנגיף. בהתפרצויות מומלץ לשקול שימוש באמצעים למניעת הדבקה הלוקחים זאת בחשבון.

מקור:

Bonifait L et al. Detection and quantification of airborne norovirus during outbreaks in healthcare facilities. Clin Infect Dis 2015 Aug 1; 61:299.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  נגיף נורו,  נורו-וירוס,  דלקת מעי חדה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו