מחקרים 21.10.2015

מטפורמין קשור לתרומה צנועה אך מובהקת לגובה בילדים

על רקע השימוש הגובר במטפורמין בקרב ילדים סקירת ספרות מגלה כי הטיפול אינו פוגע בקצב גדילתם ואף עשוי לתרום לתוספת צנועה לגובהם

בשנים האחרונות ואף יותר מכך מגיפת ההשמנה איננה פוסחת על ילדים, התסמונת המטבולית, דיסליפדמיה וסכרת סוג 2 מתגלים יותר ויותר בקרב בני נוער ובגילאים רכים יותר. כפועל יוצא השימוש במטפורמין הופך לנפוץ בקרב ילדים ומתבגרים ואתו עולות השאלות בנוגע להשפעת התרופה על גדילתם והתפתחותם. חוקרים מהמרכז לחקר הסכרת באוניברסיטת אלברטה בקנדה ביקשו לבדוק בסקירת ספרות ומטה אנליזה את ההשלכות של מטפורמין על הגדילה לגובה של הילדים המטופלים בתרופה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA PEDIATRICS.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואי מובילים וליקטו מחקרים אקראים ומבוקרים בלבד שעסקו בטיפול במטפורמין והשפעתו על גובהם של ילדים עד גיל 19, מחקרים משולבים שבחנו התערבויות נוספות לבד משינוי אורח חיים לא נכללו בעבודה. נתונים אודות גובה, משקל, גיל, מין, מינון מטפורמין ומשך המחקר והטיפול נאספו ונותחו על ידי שני סוקרים בלתי תלויים. תוצאת הניתוח הראשית הייתה השינוי בגובה בקבוצות הטיפול לעומת קבוצת הביקורת.

10 מחקרים עם מדגם מאוגם של 562 משתתפים (58.7% בנות) נכללו בסקירה. גילם הממוצע של הילדים נע בין 7.9 ל 16.1 שנים, עם שונות גבוהה במרבית המחקרים. משך הטיפול במטפורמין נע בין 3 ל 48 חודשים. בניתוח הכולל לא נצפו פערים בעלי מובהקות סטטיסטית בגובה הילדים בקבוצות הטיפול במטפורמין בהשוואה לקבוצות הביקורת.

יחד עם זאת ניתוח מרובד המתייחס למנת המטפורמין המצטברת (מכפלה של מינון יומי במספר ימי הטיפול) גילה עליה מובהקת בגובה הילדים שטופלו במטפורמין בחמישה מחקרים עם טיפול מצטבר הגבוה מבין עשרת המחקרים (פער ממוצע משוקלל של 1 ס"מ, 95% רווח בר סמך 0.0-2.0) אך לא בחמשת המחקרים הנותרים.

החוקרים מסכמים כי מהסקירה עולה קשר תלוי מינון בין הטיפול במטפורמין לגדילה לגובה בילדים ומתבגרים. החוקרים מציינים שהתוספת של סנטימטר בודד היא צנועה יחסית אך סביר מאוד להניח שמדובר בתת הערכה שכן חלק גדול מהמחקרים היו קצרים ולא עקבו אחר הילדים עד לסיום גדילתם וחלק ניכר מהילדים במחקרים היו בוגרים יחסית עם פוטנציאל גדילה מוגבל מפאת גילם. לאור השימוש הרווח במטפורמין בקרב ילדים סביר כי יערכו מחקרי המשך שיבחנו את מכלול השפעות התרופה על גדילתם והתפתחותם.

מקור:

Kuzik N, Myette-Côté É, Carson V, Slater L, Boulé NG. Evaluating the Effects of Metformin Use on Height in Children and Adolescents: A Meta-analysis of Randomized Clinical Trials . JAMA Pediatr. Published online September 28, 2015. doi:10.1001/jamapediatrics.2015.2186.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ילדים,  גדילה לגובה,  מטפורמין,  מטה אנליזה,  סוכרת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו