מיכל לנגברג, דיאטנית

אריזות מזון רבות מסומנות בכיתובים שונים כמו דיאט, קל, דל, נטול, מופחת..... מבולבלים? הכיתובים הללו באמת יכולים להיות מבלבלים. לפניכם המילון השלם: מה אומרת כל הגדרה, ממה צריך להיזהר ומה עוד כדאי לבדוק על גבי האריזות.

נטול- מציין מוצר שבוא הוצא הרכיב  המצוין בתהליך הייצור.

נטול שומן – לאחר התהליך המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל 100 גרם. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר דל סוכר.

נטול נתרן - לאחר התהליך המוצר מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל 100 גרם

נטול כולסטרול - לאחר התהליך המוצר מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל 100 גרם

ללא – מציין כי באופן טבעי המוצר אינו מכיל את המרכיב

ללא שומן - באופן טבעי  המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל 100 גרם. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר דל סוכר.

ללא נתרן / ללא מלח – באופן טבעי המוצר מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל 100 גרם

ללא כולסטרול – באופן טבעי המוצר מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל 100 גרם

 ללא תוספת

ללא תוספת נתרן/מלח – מציין כי לא הוסף למוצר מלח בתהליך הייצור, אך לא מבטיח כי המוצר הוא ללא  נתרן באופן טבעי. יש לבדוק את כמות הנתרן בטבלה התזונתית.

ללא תוספת סוכר -  מציין כי לא הוסף למוצר סוכרוז בתהליך היצור.  המוצר יכול להכיל סוכרים מסוג אחר כמו פירות, פרוקטוז מוסף וסוכרים רב כהליים כמו מלטיטול, סורביטול וכדומה. יש לבדוק היטב את רשימת המרכיבים והתווית התזונתית, כי הכיתוב הזה אינו מבטיח מוצר דל פחמימות! המוצר עשוי להכיל הרבה פחמימות, קלוריות ושומן.

 דל

מזון דל קלוריות או דיאט או דיאטתי – כל מוצרי חלב ומזונות מוצקים: עד 40 קלוריות ל100 גרם.

משקה דל קלוריות-  (לא כולל משקאות חלב) – עד 20 קלוריות ל 100 מ"ל משקה. חשוב לדעת שכיתוב זה לא אומר שהמשקה דל סוכר!! מיצים על בסיס פירות בדרך כלל יכילו סוכר מהפרי, גם אם לא הוסף להם סוכר נוסף. חשוב במיוחד לבדוק את כמות הקלוריות והפחמימות על האריזה של משקאות. רק משקה שמכיל קרוב ל 0 קלוריות יכול להיות ללא סוכר.

דל  שומן – מכיל עד 2 גרם שומן ל 100 גרם (באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהשומן מהמוצר)

דל  נתרן / דל מלח – מכיל עד 100 מ"ג ל 100 גרם (באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהנתרן מהמוצר)

דל כולסטרול – מכיל עד 30 מ"ג כולסטרול ל 100 גרם (באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהכולסטרול במוצר)

 מופחת – מציין כי הערך הקלורי או תכולת הרכיב המצוין הופחתו בתהליך הייצור, בהשוואה למוצר דומה.

מופחת קלוריות או קל/קלה-  המוצר מכיל עד 2/3 מהקלוריות שבמוצר דומה. כלומר שהפחיתו לפחות 33% מהקלוריות.  המוצר יכול להכיל גם פחות מזה, אבל הכיתוב לבדו אינו מבטיח שהמוצר דל קלוריות.

מופחת כולסטרול -  המוצר מכיל עד 2/3 מהכולסטרול ממוצר דומה.  הכיתוב עצמו אינו מבטיח שהמוצר דל כולסטרול.

מופחת שומן -  המוצר מכיל עד 2/3 שומן ממוצר דומה. הכיתוב עצמו אינו מבטיח שהמוצר דל שומן.

מופחת נתרן -  המוצר מכיל עד 1/4 מהנתרן שבמוצר דומה. כלומר שהפחיתו לפחות 75% בנתרן לעומת המוצר הדומה. מוצר כזה באמת יכיל פחות נתרן לעומת מוצר אחר שקיים בשוק, אבל הכיתוב לבדו אינו מבטיח שהמוצר דל נתרן.

בסיכומו של דבר: לא ניתן להסתמך רק על ההגדרות הללו שמופיעות על האריזות. הן נותנות מידע אבל אם לא שמים לב לכל הפרטים הן יכולות לפעמים גם להטעות. תמיד כדאי לבדוק גם את רשימת המרכיבים ואת הטבלה התזונתית שמפרטת את כמות הקלוריות, פחמימות, שומן , כולסטרול, נתרן וחלבון. קריאת התווית התזונתית תיתן לנו את האינפורמציה המלאה לגבי מה שבאריזה.

רוצים לשאול את הדיאטנית?

היכנסו לפורום "תזונה וסוכרת" באתר א.י.ל. www.sukeret.co.il

 

נושאים קשורים:  תזונה,  תזונה וסוכרת