מחקרים 22.11.2015

כ 75% מנשים שעוברות כריתת טפולות מניעתית חוות פגיעה בתפקודן המיני

מחקר חתך מצא כי רב הנשים שעוברות כריתת טפולות מניעתית חוות פגיעה בתפקוד המיני וירידה בחשק המיני. זוגיות טובה, העדר כאב ואסטרוגן מקומי משפיעים לטובה

כריתת טפולות מניעתית RRSO - Risk-Reducing Salpingo Oophorectomy מומלצת, לאחר השלמת תכנון המשפחה, לנשים בעלות סיכון גבוה לסרטן שחלות, הקבוצה הבולטת היא של נשים עם מוטציות מוכרות בגן ה BRCA. מטבע הדברים הניתוח על השלכותיו הפיזיות, ההורמונליות והנפשיות צפוי להשפיע על תפקודן המיני של הנשים. חוקרים מאוסטרליה ערכו מחקר במטרה לבדוק את מהות הפגיעה בתפקוד המיני לאחר כריתת טפולות מניעתית וכן להעריך את המשתנים המשפיעים על מכלול התפקוד המיני, לטובה ולרעה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Gynecologic Oncology.

למחקר חתך גויסו נשים שעברו כריתת טפולות מניעתית ביחידה גניקואונקולוגית שלישונית בין ינואר 2009 לאוקטובר 2014. הנתונים שנאספו אודות המשתתפות באמצעות שאלונים כללו: הערכה מתוקפת של תפקוד מיני, מצוקה הנובעת מהפרעה בתפקוד המיני, שביעות רצון מזוגיות במערכת היחסים הנוכחית, דימוי גוף, השפעה של הניתוח על התפקוד המיני, מדדי איכות חיים הקשורים להתחלת מנופאוזה ואיכות חיים כמכלול. כל המשתתפות נתבקשו לעבור בדיקות דם לרמת טסטוסטרון ולאינדקס האנדרוגן החופשי (free androgen index (FAI.

במחקר נכללו 119 מטופלות (גיל ממוצע 52 שנים). שיעור ההמצאות של הפרעה בתפקוד מיני של נשים - female sexual dysfunction FSD היה 74% ושיעור ההמצאות של ירידה בחשק המיני - hypoactive sexual desire  disorder HSDDהיה 73%. נושאים שכיחים שעלו בהקשר של פגיעה בתפקוד מיני היו: יובש נרתיקי או סיכוך נרתיקי בלתי מספק (44%), סיפוק מיני ירוד (41%), כאב במגע מיני (28%) וקושי לחוות אורגזמה (25%). שביעות רצון מזוגיות, שימוש באסטרוגן נרתיקי ורמת כאב גופני נמוכה יותר נקשרו באופן מובהק לסבירות פחותה להפרעה בתפקוד המיני. מנגד, לגורמים הבאים לא הייתה השפעה על התפקוד המיני: רמת טסטוסטרון, FAI, טיפול הורמונלי חליפי, היסטוריה של סרטן שד, סטטוס מנופאוזלי בעת הניתוח וכריתת רחם כחלק מההתערבות הכירורגית.

החוקרים מסכמים כי הפרעה בתפקוד המיני וירידה בחשק המיני מלוות את רב הנשים שעוברות כריתת טפולות מניעתית. גורמים פסיכולוגיים כמו זוגיות טובה וגורמים פיזיולוגיים כמו רמת כאב נסבלת יותר ושימוש באסטרוגן מקומי משפיעים לטובה על התקפוד המיני. מסקנת החוקרים היא כי גישה ביופסיכולוגית משולבת היא הדרך הנכונה לשיקום התפקוד המיני בנשים שעברו כריתת טפולות מניעתית.

מקור:

Prevalence of sexual dysfunction after risk-reducing salpingo-oophorectomy
Tucker, Paige E. et al. Gynecologic Oncology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  חשק מיני,  תפקוד מיני,  כריתת טפולות מניעתית,  BRCA,  אסטרוגן נרתיקי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו