מחקרים 26.11.2015

זיהוי הריון תוך רחמי מוקדם ללא סריקת על שמע לדנית

במחקר קליני הריון תוך רחמי זוהה ברב המוחלט של המקרים על ידי אחד משני מתמרי על שמע בטניים, הצלחת השיטה עשויה לייתר, כמעט, את הצורך בסריקת על שמע לדנית

אשרור סונוגרפי של קיום הריון תוך רחמי תקין הוא הליך שגרה בשליש הראשון של ההריון. סריקת העל שמע לרב מבוצעת בגישה לדנית בשל רגישות וסגוליות גבוהות אך הבדיקה, מטבע הדברים, כרוכה באי נוחות לא מבוטלת לנבדקות. מומחי דימות מקליבלנד, ארה"ב, יזמו מחקר ששם מטרתו לבדוק האם ניתן לצמצם את הצורך בבדיקות לדניות ולהסתפק, מבלי לוותר על דיוק, בהדמייה סונוגרפית דרך דופן הבטן באמצעות מתמר קווי בעל תדר גבוה (4-12 MHZ), זאת במידה וההריון לא הודגם בסריקה ראשונית על ידי מתמר קווי- מעוגל בעל תדר נמוך 2-6 (MHZ). תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The American Journal of Emergency Medicine.

במחקר הפרוספקטיבי נכללו נשים שהיו בשליש הראשון להריונן ופנו למיון נשים בתלונה של כאב בטני ו/או דימום נרתיקי. בדיקת הדימות הראשונית התבצעה דרך דופן הבטן במכשיר על שמע עם מתמר קווי מעוגל
curvilinear transducer. במידה ולא אובחן הריון תוך רחמי בבדיקה זו הנשים עברו בדיקת על שמע נוספת, גם היא דרך דופן הבטן אך הפעם בעזרת מתמר קווי transducer linear בעל תדר גבוה. אי זיהוי הריון בשתי הבדיקות הוביל לבדיקת על שמע לדנית.

81 נשים נכללו במחקר, הריון תוך רחמי זוהה בקרב 54 מהן באמצעות המתמר המעוגל, 27 הנשים הנותרות עברו בדיקת על שמע נוספת באמצעות המתמר הקווי, אצל 9 מהן זוהה הריון תוך רחמי (33.3%, 95% רווח בר סמך 15.5-51.1). 18 נשים שנותרו עברו בדיקת על שמע לדנית ואצל 3 מהן זוהה הריון תוך רחמי (16.7%, 0.95-339), בשעה שאצל 15 מטופלות לא זוהה הריון גם בבדיקה זו (83.3%, 66.1-100).

לסיכום, החוקרים מצביעים על דרך אלגנטית להפחית משמעותית את הצורך בבדיקות על שמע לדניות על ידי שתי סריקות סונוגרפיות בטניות עוקבות. הגישה ישימה קלינית ועשויה לשפר את שביעות הרצון של מרבית הנשים, עם זאת, סביר כי כפל הבדיקות ישליך על עלויות הבירור ואורכו.

מקור:

High-frequency linear transducer improves detection of an intrauterine pregnancy in first trimester ultrasoundTabbut, Matthew et al.
The American Journal of Emergency Medicine

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  הריון,  בדיקת על שמע
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו