מחקרים 11.02.2016

יעילות כמעט מוחלטת לזפטייר בחולי HCV עם גנוטיפ 1

בניסוי קליני שלב 2 טיפול בזפטייר יחד עם ריבווירין הביא לתגובה וירולוגית יציבה לאחר 24 שבועות בקרב 96.2% מחולי HCV עמידים לטיפול במשלבי אינטרפרון

הטיפול בדלקת כבד נגיפית Cי(HCV) עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות עם הכנסתם של טיפולים אנטיוירליים חדשים ומשלבי טיפול שאינם כוללים אינטרפרון. דוגמה בולטת של תרופה מהדור החדש היא זפטייר Zepatierי(MSD)– תכשיר המאחד בתוכו את מעכב הפרוטאזה הנגיפית NS3/4A גרזופרביר grazoprevir ומעכב NS5A אלבסביר elbasvir. במחקר הנוכחי התרופה נבדקה כחלק מטיפול משולב עם ריבווירין בחולי הפטיטיס C עם גנוטיפ 1 שבהם נכשלו משטרי טיפול תלויי אינטרפרון. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

C-SALVAGE היה מחקר פרוספקטיבי שלב 2 פתוח בו נכללו חולי HCV עם גנוטיפ 1, עם וללא שחמת, אשר בהם נכשל הטיפול המשולב באינטרפרון, ריבווירין ואחת התרופות האנטיוירליות- בוספרביר, טלפרביר או סימפרביר boceprevir, telaprevir, simeprevir.
במסגרת המחקר החולים טופלו בזפטייר- גרזופרביר ואלבסביר (100 מ"ג+50 מ"ג אחת ליום) במקביל לטיפול בריבווירין במינון תלוי משקל פעמיים ביום במשך 12 שבועות.
תוצאת היעילות הראשית הוגדרה כתגובה וירולוגית ברת קיימא (SVR) בשבוע ה 12 לאחר הטיפול, נוסף על כך החולים נבדקו גם 24 שבועות לאחר סיום הטיפול המחקרי.

מהתוצאות עולה כי שיעור התגובה הוירולוגית ברת הקיימא בשבוע 24 – SVR24 עמד על 96.2%. 3 חולים בלבד חוו התלקחות מחודשת של וירמיה ברת זיהוי, כולם עד השבוע השמיני לאחר טיפול. בקרב החולים שהיו עמידים לטיפול כל תצורות ה NS3 וה NS5A שזוהו בכניסה למחקר הופיעו מחדש בעת ההתלקחות הנשנית ונותרו על כנם לאורך כל תקופת המעקב. וריאנט ה NS3_A156T זוהה בנגיפים של כל החולים בעת ההשנות אך נעלם במהירות בקרב שניים מהחולים במהלך השבועיים העוקבים. NS5A_Y93H זוהה בקרב שני חולים בעת ההתלקחות המחודשת ולא נעלם בכל תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים כי טיפול בזפטייר יחד עם ריבוורין במשך 12 שבועות משיג דיכוי בר קיימא של HCV למשך 24 שבועות לכל הפחות לאחר סיום הטיפול, ללא השנויות מאוחרות. תצורות הנגיף הקשורות לעמידות לטיפול resistance-associated variants שזוהו בכניסה למחקר הופיעו מחדש בעת השנות בקרב כל שלושת החולים שחוו כשלון טיפולי, נוסף על כך עמידות המתווכת על ידי NS5A עמדה בעינה במשך כל תקופת המעקב, ממצא שבמידה ואכן יאושש עלול להקשות על טיפול בחולים הנדירים יחסית עם נגיף העמיד למעכבי NS5A.

מקור:

Grazoprevir, Elbasvir, and Ribavirin for Chronic Hepatitis C Virus Genotype 1 Infection After Failure of Pegylated Interferon and Ribavirin With an Earlier-Generation Protease Inhibitor: Final 24-Week Results From C-SALVAGE.
Buti M1, Gordon SC2, Zuckerman E3, Lawitz E4, Calleja JL5, Hofer H6, Gilbert C7
Clin Infect Dis. 2016 Jan 1;62(1):32-6. doi: 10.1093/cid/civ722. Epub 2015 Sep 14

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  HCV,  דלקת כבד נגיפית C,  זפטייר,  Zepatier,  grazoprevir,  .elbasvir
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו