מחקרים 01.03.2016

רישום יתר של אנטיביוטיקה - האם תחרות בין רופאים היא הפתרון?

בניסוי סוציולוגי באנגליה רופאים דורגו בהתאם למספר מרשמי האנטיביוטיקה שניפקו ביחס לעמיתיהם ועומתו עם הדירוג, התחרות תרמה לצמצום מובהק ברישום התרופות

אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

שימוש יתר באנטיביוטיקה גורם ליצירת זנים עמידים של חיידקים נפוצים ובכך גובה מחיר כבד במונחי תחלואה ותמותה כבר בעידן הנוכחי כאשר מרבית המומחים סבורים שבעיה זו תלך ותעמיק בעתיד. על רקע הדברים צוות חוקרים אנגלי ערך ניסוי קליני – חברתי בקרב רופאים ראשוניים ברחבי הממלכה המאוחדת. במחקר נבדק עד כמה חשיפה של רופאים לדפוסי רישום האנטיביוטיקה של עמיתיהם תשפיע על גישתם הקלינית תוך יצירת מעין תחרות בין מרפאתית. במקביל נבדק עד כמה יעילים עלונים הפונים למטופלים ומתריעים מפני שימוש יתר באנטיביוטיקה והסכנות הכרוכות בכך. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet.

לטובת המחקר האקראי אותרו מרפאות ראשוניות שנצבו ב 20% העליונים של טבלת רישומי האנטיביוטיקה בקרב מרפאות אזוריות המשויכות לשירות הבריאות הלאומי של בריטניה (NHS). המרפאות שנכללו במחקר הוקצו אקראית (1:1) לשתי קבוצות תוך ריבוד להשתייכות האזורית של כל מרפאה. בספטמבר 2014 לכל רופא משפחה בקבוצת ההתערבות נשלח מכתב ממשרד הבריאות של בריטניה וכן עלון מידע בנוגע לשימוש נאות באנטיביוטיקה. במכתב צוין כי מרפאתו של הרופא הנמען רושמת יותר תכשירים אנטיביוטיים מאשר 80% ממרפאות דומות באזור. אל מרפאות בזרוע הביקורת לא נשלח דבר מטעם החוקרים. לאחר מכן שתי הזרועות עברו הקצאה אקראית חוזרת והפעם, בדצמבר 2014, מרפאות בזרוע ההתערבות קיבלו עלונים הפונים לחולים עם הסבר על סכנות שימוש היתר באנטיביוטיקה ועידוד שימוש מושכל בתרופות. תוצאת המחקר הראשית הוגדרה כמספר מרשמי אנטיביוטיקה שנופקו ל 1,000 מטופלים משוקללים תוך תקנון לרישום התרופות בעבר. ניתוח הנתונים בוצע על בסיס הכוונה לטפל.

החוקרים גייסו למחקר 1,581 מרפאות ראשוניות, 791 הוקצו לקבוצת ההתערבות ו 790 לקבוצת הביקורת. בהמשך נשלחו מכתבים ל 3,227 רופאי משפחה בזרוע ההתערבות. בין אוקטובר 2014 למרץ 2015 שיעור רישום האנטיביוטיקה עמד על 126.98 מרשמים ל 1,000 מטופלים בקבוצת ההתערבות ועל 131.25 מרשמים בקבוצת הביקורת, הבדל של 3.3%, יחס שיעורי הארעות 0.967, 95% רווח בר סמך 0.957-0.977, P<0.001, מה שמיצג 73,406 תכשירים אנטיביוטיים שניפוקם נחסך הודות להתערבות.
פניה למטופלים בחלקו השני של המחקר לא הניבה הפחתה ברת מובהקות בצריכת האנטיביוטיקה – 135 מרשמים ל 1,000 מטופלים בזרוע ההתערבות לעומת 133.98 בזרוע הביקורת, יחס שיעורי הארעות 1.01, P=0.105.

החוקרים מסכמים כי חשיפת רופאים לדפוסי הטיפול של עמיתיהם ויצירת תחרות תורמת לשינוי ושיפור השירות הניתן למטופלים. המחקר הנוכחי עסק בטיפול אנטיביוטי אך ניתן לשער שהדברים יורחבו גם לתחומי טיפול אחרים. המחקר מעורר פעם נוספת את הויכוח הניטש באשר למדדי איכות ותחרות ברפואה ועד כמה ניתן לסמוך על תוצאות קליניות שמייצגות לאו דווקא שאיפה לטיפול נכון בחולים אלא עמידה ביעדים מנהליים.

מקור:

Provision of social norm feedback to high prescribers of antibiotics in general practice: a pragmatic national randomised controlled trial
Hallsworth, Michael et al. The Lancet

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנטיביוטיקה,  מדדי איכות,  תחרות ברפואה,  עמידות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
01.03.2016, 19:41

בקופת חולים מכבי כבר מזה שנים נעשתה השוואה בין הרופאים בשימוש באנטיביוטיקה, וסוגי אנטיביוטיקה:קו ראשון , שני.... ההשואה נעשתה לא רק בטיפול באנטיביוטיקה גם בטיפול מחלות שונות:סוכרת,קצרת, מחלת לב ועוד.... דבר ששיפר מאוד הטיפול של הרופא הראשוני.

01.03.2016, 20:50

1. כאשר מפעילים לחץ (חברתי / כספי ובכלל) על הרופאים, חשוב לוודא שיש איזון - גם הימנעות מוגזמת מבירור זיהומים ועיכוב בטיפול מזיקים (ולעיתים קטלניים). המדד צריך לכלול גם תוצאות שרלוונטיות למטופלים עצמם (ימי-אשפוז, תמותה כללית וכד').
2. אם השיטה מצליחה אצל רופאי-אדם, אולי כדאי לנסות אותה עם וטרינרים המטפלים בעופות ובבהמות ? ידוע כי אחד המקורות לחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הוא בחקלאות בעלי-החיים.