מחקרים 28.03.2016

סטטינים למניעה ראשונית בקבוצות הסיכון הבינוני

מתוצאות זרוע הסטטינים של המחקר HOPE-3 עולה כי איזון ליפידי מפחית באופן מובהק תחלואה קרדיווסקולרית ותמותה בקרב אנשים בריאים ממגוון קבוצות אתניות עם רמת סיכון מתונה.

A doctor giving out pills (אילוסטרציה: shutterstock)

מחקרים קודמים הראו כי טיפול בסטטינים מפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי בקרב מטופלים ללא מחלת לב וכלי דם, כלומר כמניעה ראשונית, ברם מרבית המחקרים כללו משתתפים עם רמות ליפידים מוגברות, עליה בחלבוני דלקת, סכרת וגורמי סיכון נוספים. כמו כן, רב הנחקרים היו לבנים. מחקר Heart Outcomes Prevention Evaluation (HOPE–3) trial נערך במטרה לבחון (בחלק מזרועותיו) את יעילות הטיפול בסטטינים בקרב כ 13,000 מבוגרים עם סיכון קרדיווסקולרי בינוני, מקבוצות אתניות מגוונות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת NEJM.

בזרוע הסטטינים של מחקר הצלבה מבוקר בשתי זרועות התערבות (רוסובסטטין, קנדסרטן/הידרוכלורתאזיד או שילוב של שניהם) מול פלצבו  שנערך ב 21 מדינות, נכללו 12,705 בני אדם ללא מחלת לב וכלי דם מאובחנת ועם דרגת סיכון קרדיווסקולרי בינונית (אחד או יותר מהבאים: רמת HDL נמוכה, עישון בהווה,  סכרת מאוזנת תזונתית, יחס ירכיים-מותניים גבוה). המשתתפים הוקצו אקראית לקבלת רוסובסטטין rosuvastatin במינון 10 מ"ג אחת ליום או אינבו. למחקר סומנו שתי תוצאות עיקריות מקבילות – התוצאה הראשונה הוגדרה כמשלב של תמותה קרדיווסקולרית והארעות של אוטם שריר הלב/שבץ בלתי קטלניים, והתוצאה השנייה הוגדרה כמשלב של אי ספיקת לב, דום לב שהסתיים בהחייאה מוצלחת והזדקקות לצנתור כלילי. המעקב החציוני אחר החולים נמשך 5.6 שנים.

רמת ה LDL הממוצעת בקרב חולים בזרוע רוסובסטטין היית נמוכה ב 26.5% מרמת ה LDL בזרוע האינבו. התוצאה העיקרית הראשונה ארעה בקרב 235 בני אדם (3.7%) בזרוע הרוסובסטטין ובקרב 304 ממשתתפי זרוע הביקורת (4.8%) – יחס סיכון 0.76, 95% רווח בר סמך 0.64-0.91, P=0.002. התוצאה העיקרית השניה ארעה בקרב 277 משתתפים (4.4%) בזרוע ההתערבות לעומת 363 משתתפים בזרוע הביקורת (5.7%), שיעורים העולים בקנה אחד עם תוצאת המחקר הראשונה, (יחס סיכון 0.75, 95% רווח בר סמך 0.64-0.88, P<0.001). דפוס התוצאות עמד בעינו גם בניתוח התת קבוצות שסווגו על פי סיכון קרדיווסקולרי בסיסי, מאזן השומנים, רמת CRP, לחץ דם ומוצא אתני. בקרב מטופלים שהוקצו ליטול רוסובסטטין לא נרשמה הארעות מוגברת של סכרת או תחלואה אונקולוגית אך נצפתה עליה בשכיחות ניתוחי ירוד (קטרקט) (3.8% לעומת 3.1% בקבוצת הביקורת, P=0.02). גם תלונות על כאבי שרירים וחולשת שרירים נקשרו באופן מובהק לטיפול בסטטינים (5.8% לעומת 4.7% בזרוע הביקורת, P=0.005).

לסיכום, מתוצאות זרוע הסטטינים של מחקר HOPE-3 עולה כי טיפול ברוסובסטטין מפחית באופן מובהק תמותה ותחלואה קרדיווסקולרית בקרב אנשים בריאים ממגוון קבוצות אתניות עם רמת סיכון מתונה. המחקר מצטרף לשורה של עבודות בשנים האחרונות המצדדות בטיפול בסטטינים כמניעה ראשונית גם בחולים עם סיכון קרדיווסקולרי בינוני.

מקור:

Cholesterol Lowering in Intermediate-Risk Persons without Cardiovascular Disease
Salim Yusuf, M.B., B.S., D.Phil., Jackie Bosch, for the HOPE-3 Investigators
April 2, 2016DOI: 10.1056/NEJMoa1600176

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיכון קרדיווסקולרי,  מניעה ראשונית,  סטטינים,  מאזן ליפידי,  רוסובסטטין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
19.04.2016, 21:25

אין לטעות: התמותה הכללית לא הייתה שונה בין פלצבו לסטטין גם במחקר זה. כלומר, ירידה בתחלואה קרדיווסקולרית כנראה באה יחד עם עליה בסיבות מוות אחרות. השימוש בתוצא משולב ("תחלואה קרדיווסקולרית+תמותה") עלול לבלבל את הקורא ויש להפסיק להשתמש בו.