מחקרים 09.06.2016

תזונה עשירה בפירות בגיל ההתבגרות עשויה להפחית סיכון לסרטן שד

ממחקר שהקיף כמעט מאה אלף נשים עולה כי דיאטה עתירת פירות בגיל ההתבגרות תורמת להפחתת הסיכון לסרטן השד בהמשך, ביחוד סרטן שד חיובי לקולטני אסטרוגן ופרוגסטרון

(girl eating fruits (shutterstock

אין מחלוקת על כך שלתזונה ואורח חיים השפעה עמוקה ומתמשכת על בריאותינו. קבוצה של חוקרים מארה"ב ביקשה לבדוק האם קיים קשר בין הרגלי התזונה בגיל ההתבגרות, תוך התמקדות באכילת פירות וירקות, לתחלואה בסרטן השד במהלך החיים הבוגרים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.

העבודה התבססה על עוקבת המחקר הפרוספקטיבי Nurses’ Health Study II בו נבדקו משתנים בריאותיים ומאפייני אורחות חיים של אלפי אחיות בארה"ב. בניתוח הנוכחי נכללו 90,476 נשים קדם מנופאוזליות בנות 27 עד 44 אשר מילאו שאלוני תזונה בעודן נערות בשנת 1991 וחלקן גם בשנת 1998.

במהלך המעקב שנמשך עד שנת 2013 ארעו 3,235 מקרי סרטן שד חודרני. 1,347 נשים שלקו בסרטן שד מילאו שאלוני תזונה המתייחסים לשנות התבגרותן (13-18). הצלבת הנתונים מלמדת כי אכילה של פירות במהלך הנעורים נקשרה להפחתת הסיכון לסרטן שד בהמשך החיים. יחס הסיכון של נשים בחמישון העליון של צריכת פירות (אכילה יומית חציונית של 2.9 מנות פרי ליום) היה 0.7 (95% רווח בר סמך 0.62-0.90, P=0.01 למגמה), זאת לעומת נשים בחמישון התחתון של צריכת פירות (כחצי פרי ליום). מעניין כי אכילת פירות בחיים הבוגרים לא השפיעה על הקשר. כך גם לא נמצא קשר בר משמעות בין אכילת פירות בבגרות המוקדמת או אכילת ירקות בכל גיל לבין הסיכון לסרטן שד.
צריכה של פירות או ירקות העשירים באלפא קרוטן נקשרה להפחתת סיכון לסרטן השד לפני גיל המעבר - יחס הסיכון של נשים בחמישון העליון (צריכה חציונית של 0.5 מנות ליום) עמד על 0.82 בהשוואה לנשים בחמישון הצריכה התחתון (0.03 מנות ליום בקירוב). אכילת פירות בגיל ההתבגרות שיקפה סיכון נמוך יותר לסרטן שד שלילי לקולטני אסטרוגן ופרוגסטרון מאשר לסרטן שד חיובי לקולטנים הללו. שתיה של מיצי פירות לא נקשרה לשינוי בסיכון, מנגד אכילה של תפוחים, בננות וענבים בנעורים ותפוזים וכרוב עלים בבגרות המוקדמת תרמו להפחתה בסיכון ללקות בסרטן השד.

לסיכום, דיאטה עתירת פירות בגיל ההתבגרות תורמת להפחתת הסיכון לסרטן השד בחיים הבוגרים, ביחוד סיכון לסרטן שד חיובי לקולטני אסטרוגן ופרוגסטרון. צריכה של פירות וירקות עשירים באלפא קרוטן מפחיתה את הסיכון בכל גיל, מנגד אכילה של ירקות או שתית מיצי פירות לא השפיעה על הסיכון האונקולוגי בסקירה הנוכחית. מדובר כמובן בעבודה רטרוספקטיבית רוויה בהטיות, מאידך אין כל רע בהמלצה להעשיר את התזונה של בני נוער במעט יותר פירות.

מקור:

Farvid Maryam S, Chen Wendy Y, Michels Karin B, Cho Eunyoung, Willett Walter C, Eliassen A Heatheret al. Fruit and vegetable consumption in adolescence and early adulthood and risk of breast cancer: population based cohort study BMJ 2016; 353 :i2343

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פירות,  סרטן שד,  אורח חיים,  תזונה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו