מחקרים 07.07.2016

חומצה פולית בהריון והשמנה של ילדים

מחקר עוקבה מצביע על קשר בין רמה נמוכה של חומצה פולית בקרב נשים הרות ונטייה להשמנה של ילדיהן. הקשר המטבולי מודגש ביתר שאת אצל נשים שסובלות מהשמנה בעצמן

השמנה, סכרת וליקויים אנדו-מטבוליים נוספים אצל האם עלולים לגרום להשמנה והפרעות בחילוף החומרים של ילדיה. בתוך כך במספר עבודות נטען כי גם רמה נמוכה של חומצה פולית בדם האישה ההרה מעלה את הסיכון להשמנה של צאצאיה. חוקרים מארה"ב בחנו את ההשערה במחקר עוקבה פרוספקטיבי שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב עת JAMA PEDIATRICS.

בעבודה שנערכה במרכז רפואי בוסטון, מסצ'וסטס, נכללו 1,517 זוגות אם-ילד (גיל ממוצע 28.6 שנים, ו 6.2 שנים, בהתאמה) אשר גויסו למחקר בין השנים 1998-2012 והיו במעקב תשע שנים לכל היותר, עד שנת 2014. השמנה בקרב ילדים הוגדרה כאינדקס מסת הגוף (ציון Z) באחוזון ה 85 ומעלה בקבוצת הגיל והמגדר, במקביל נמדדו רמות של סמנים מטבוליים – לפטין, אינסולין ואדיפונקטין.

מניתוח התוצאות עולה כי הסיכון להשמנה של ילדים היה גבוה יותר ברביעון התחתון של רמת פולאט אימהית בהשוואה לרביעונים 2 עד 4 (יחס סיכויים 1.45, 95% רווח בר סמך 1.13-1.87). הסיכון המתוקנן הגבוה ביותר להשמנה נרשם אצל ילדים לאמהות שסבלו מהשמנה בעצמן ובו בזמן מרמה נמוכה של חומצה פולית (יחס סיכויים 3.05, 95% רווח בר סמך 1.91-4.86), זאת לעומת אמהות בעלות משקל תקין ורמת פולאט ברביעונים 2 עד 4. הסיכון של ילדים שנולדו לאמהות כבדות משקל עם רמות חומצה פולית ברביעונים 2-4 היה נמוך ב 43% מהסיכון של ילדים שנולדו לאמהות בקבוצת משקל דומה אך עם רמת פולאט ברביעון התחתון (יחס סיכויים 0.57, 95% רווח בר סמך 0.34-0.95). השינויים ברמות הסמנים המטבוליים עלו בקנה אחד עם מגמת המשקל.

לסיכום, החוקרים הצליחו להדגים קשר בין רמה נמוכה של חומצה פולית בקרב נשים הרות ונטייה להשמנה של ילדיהן. הקשר מודגש ביתר שאת אצל נשים שסובלות מהשמנה בעצמן ומעלה את הסיכון להפרעות מטבוליות של הילדים יותר מההשמנה האימהית לבדה. פרט מעניין נוסף שעולה מהעבודה הוא שהרמה המינימלית של פולאט שמשקפת סיכון יתר להשמנה הייתה גבוהה מרמת הסף המקובלת בהריון, הנגזרת משיקולים המטולוגיים וטרטוגניים, משכך החוקרים ממליצים לשקול שינוי ברמות המינימום תוך התחשבות בהשלכות המטבוליות של חסר פולאט בהריון.

מקור:

Wang G, Hu FB, Mistry KB, et al. Association Between Maternal Prepregnancy Body Mass Index and Plasma Folate Concentrations With Child Metabolic Health. JAMA Pediatr.Published online June 13, 2016. doi:10.1001/jamapediatrics.2016.0845.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  חומצה פולית,  פולאט,  השמנה,  לפטין,  אינסולין,  הריון בסיכון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו