מחקרים

בנוסף לחסימת EGFR, ארביטוקס CETUXIMAB משרה מוות חיסוני של תאי CRC

Cetuximab בשילוב עם כימותראפיה משפעל את מערכת החיסון נגד תאי הגידול

Cetuximabנ(Erbitux, Merck) הינו נוגדן חד-שבטי היעיל בטיפול בסרטן מעי גס גרורתי (mCRC).נCetuximab חוסם את קישור הליגנד לקולטן epidermal growth factorנ(EGFreceptor, EGFR) ובכך מעכב את שפעול מסלול RAS-ERK. האקטיבציה נעשית ע"י מוטציות RAS מסוימות (activating mutations) המשפיעות על יעילות Cetuximab, ולא ברור אלו גורמים נוספים משפיעים על הצלחת הטיפול.

מחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature Medicine1, ביקש לבחון את ההשערה כי Cetuximab בשילוב עם כימותראפיה פועל גם דרך השראת מוות תאי חיסוני (immunogenic cell death, ICD) המעורר בתורו תגובה אנטי-גידולית חזקה.

החוקרים מצאו ש – Cetuximab, בשילוב עם כימותראפיה קידם ICD בתאי CRC, כפי שנמדד ע"י endoplasmic reticulum (ER) stress response ועלייה בבליעה ע"י פגוציטים (PHAGOCYTOSIS) ע"י תאים דנטריטיים. השריית ICD תלויה בסטטוס המוטציה של מסלול ה-EGFR ובעיכוב שחבור חלבון X-box binding protein 1נ(XBP1), מתווך תגובת חלבון לא מקופל (unfolded protein response).

החוקרים אימתו הגברה זו של אימונוגניות כתגובה ל-Cetuximab במודל בעכברים של תאי CRC המבטאים EGFR.

לסיכום קובעים החוקרים כי הממצאים מדגימים את קיומו של מנגנון פעולה חיסוני של Erbitux, וכי יתכן וגילויו של מנגנון פעולה חדש זה יאפשר את מיקוד השימוש בתרופה זו למטופלים המתאימים.

מקור:

Pozzi, C. et al. The EGFR-specific antibody cetuximab combined with chemotherapy triggers immunogenic cell death. Nat. Med. 22, 624–631נ(2016).

נושאים קשורים:  מחקרים,  ארביטוקס,  מעכבי EGFR,  שרידות כוללת,  שרידות ללא התקדמות המחלה,  סטוקסימאב,  נושא mCRC בחסות חברת Merck,  mCRC,  סרטן המעי הגס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך