מחקרים 02.08.2016

חשיפה לזיהום אויר עירוני והסיכון לפרפור עליות

במחקר תצפיתי רחב היקף חשיפה במשך עשר שנים ויותר לזיהום אויר עירוני, הנובע ברובו מגזי פליטה של כלי רכב, נקשרה לעליה בת 8% בסיכון לפרפור עליות לא מסתמי

זיהום אוויר. הציבור בישראל נחשף למגוון מזהמים סביבתיים (צילום: שאטרסטוק)
זיהום אוויר. הציבור בישראל נחשף למגוון מזהמים סביבתיים (צילום: שאטרסטוק)

בשורה של עבודות זיהום אויר עירוני נקשר לשכיחות עודפת של פרפור עליות כרוני. חוקרים מדנמרק ביקשו לבחון את הקשר במבט ארוך טווח במחקר מבוסס אוכלוסיה. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת Environmental Health Perspectives.

לטובת העבודה נסקרה עוקבת המחקר The Danish Diet, Cancer, and Health cohort. בקרב 57,053 משתתפים בני 50 עד 64 אשר גויסו בין השנים 1993-1997 ארעו 2,700 מקרים של פרפור עליות חדש עד סיום המעקב בשנת 2011. מידת זיהום האוויר (ריכוז תחמוצות החנקן) נקבעה על סמך נתונים רשמיים המתייחסים למקום מגוריהם של החולים בין השנים 1984-2011. החוקרים נעזרו במודל הסיכונים היחסיים של קוקס כדי להעריך את הקשר ארוך הטווח בין חשיפה לזיהום אויר להארעות פרפור עליות, תוך תקנון למשתנים סוציודמוגרפיים.

ניתוח התוצאות מלמד כי חשיפה לריכוזי NO2 גבוהים מ 10 מיקרוגרם למטר מעוקב במשך 10 שנים נקשרה לסיכון גבוה ב 8% לפרפור עליות (יחס שיעורי הארעות 1.08, 95% רווח בר סמך 1.01-1.14). קשר דומה, ברם חלש יותר, נצפה בחשיפה למזהמים חנקניים אחרים. מגדר, עישון, יתר לחץ דם או אוטם שריר הלב לא זוהו כגורמים משפיעים מהותית על הקשר בין זיהום אויר לפרפור פרוזדורים בדנמרק.

לסיכום, חשיפה בת 10 שנים ויותר לזיהום אויר עירוני, הנובע ברובו מגזי פליטה של כלי רכב, מעלה את הסיכון לפרפור עליות בכ 8%. מדובר במחקר לא התערבותי ורווי הטיות, עם זאת לא יהיה מופרך להציב גם את פרפור הפרוזדורים בשורת הנזקים הרבים של זיהום אויר אורבני.

מקור:

Environ Health Perspect. 2016 Jul 29. [Epub ahead of print]
Long-Term Exposure to Traffic-Related Air Pollution and Risk of Incident Atrial Fibrillation: A Cohort Study.
Monrad M1, Sajadieh A2, Christensen JS1

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרפור עליות,  פרפור פרוזדורים,  זיהום אורבני,  זיהום אוויר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו