מחקרים 07.08.2016

כמחצית מחולים הנוטלים סטטינים מפסיקים את הטיפול, לרב באופן זמני

מחקר רחב היקף מגלה כי כמחצית מחולים שנוטלים סטטינים מפסיקים את הטיפול על דעתם, 75% מהם מתחילים בו שוב. שיעורי ההתמדה תלויים במאפיינים אישיים וקליניים

סטטינים (צילום: אילוסטרציה)
סטטינים (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי הדבקות בטיפול בסטטינים איננה גבוהה בלשון המעטה. חוקרים מבריטניה ביקשו לבדוק עד כמה שכיחות הפסקות עצמיות בטיפול בקרב חולים המקבלים סטטינים כמניעה ראשונית או שניונית, מה שיעור החולים הנוהגים לחדש את הטיפול לאחר ההפסקה ומה מאפיין חולים אלה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ.

המחקר הקיף נתונים שהתקבלו מ 664 מרפאות ראשוניות ברחבי בריטניה. בניתוח נכללו חולים בני 25-84 שקיבלו סטטינים (כמניעה ראשונית או שניונית) בין השנים 2002-2013. חולים שהתחילו טיפול ב 12 חודשים שקדמו למחקר הוחרגו מהעבודה הנוכחית.
תוצאת המחקר הראשית הוגדרה כשיעור הפסקות הטיפול בסטטינים (הפוגה של 90 יום או יותר בקניית התרופה מתאריך הסיום המשוער של המרשם האחרון שנופק), תוצאה נוספת שנבדקה היא שיעור חידושי הטיפול לאחר הפוגה (ניפוק של מרשם אחד לפחות לאחר ההפוגה ועד סיום המחקר).

התוצאות מלמדות כי מ 431,023 חולים שקיבלו סטטינים כמניעה ראשונית 47% (204,622 חולים) הפסיקו את הטיפול בתקופת מעקב חציונית בת 137 שבועות. 72% מאלה שהפסיקו (147,305 בני אדם) התחילו שוב את הטיפול התרופתי. מ 139,314 חולים שקיבלו סטטינים כמניעה שניונית 41% הפסיקו את הטיפול (57,791 בני אדם) בתקופה חציונית בת 182 שבועות, ו 75% מהם התחילו שוב בהמשך (43,211 בני אדם). חולים בני 50 ומטה ובני 75 ומעלה, נשים וחולים עם מחלת כבד כרונית נטו יותר להפסיק ופחות להתחיל מחדש לאחר ההפסקה. חולים המשתייכים למיעוטים אתניים, מעשנים וחולי סכרת סוג 1 נטו להפסיק אך מנגד הרבו להתחיל את הטיפול מחדש, לעומתם חולי יתר לחץ דם וסכרת סוג 2 נטו להתמיד בטיפול ולהתחיל בו מחדש במקרה של הפסקה. מאפייני ההענות המתוארים היו תקפים הן לטיפול בסטטינים כמניעה ראשונית והן כמניעה שניונית של תחלואה קרדיווסקולרית.

לסיכום, מחקר שהקיף מאות אלפי בני אדם מגלה כי כמחצית מחולים שנוטלים סטטינים כמניעה ראשונית או שניונית מפסיקים את הטיפול בשלב כלשהו על דעתם, מאידך כ 75% מהמפסיקים מתחילים בו שוב, אם כי רמת הדבקות לאחר החידוש לא נבדקה במחקר הנוכחי. ההענות והדבקות בטיפול תלויות במאפיינים אישיים וקליניים של החולים והחוקרים ממליצים לרופאים הראשוניים להכיר לעומק מאפיינים אלה.

מקור:

Vinogradova Yana, Coupland Carol, Brindle Peter, Hippisley-Cox Julia. Discontinuation and restarting in patients on statin treatment: prospective open cohort study using a primary care database BMJ 2016; 353 :i3305

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סטטינים,  דבקות בטיפול,  מניעה ראשונית,  מניעה שניונית,  היענות לטיפול
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו