מחקרים 18.10.2016

טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז וצפיפות העצם של מתבגרים

מניתוח רטרוספקטיבי עולה כי טיפול במתילפנידאט וממריצים אחרים עלול להוביל לירידה בצפיפות העצם בגיל ההתבגרות, הפגיעה המוחלטת קלה אך מובהקת בכל המדדים

תרופות אנטי-פסיכיאטריות (צילום: אילוסטרציה)
תרופות פסיכיאטריות (צילום: אילוסטרציה)

במחקרים בבעלי חיים מתילפנידאט ותכשירים ממריצים אחרים המשמשים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז נקשרו לגירוי סימפתטי מוגבר ועיכוב בהתפתחות תקינה של מערכות השלד. בעבודה שתוצאותיה פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA PEDIATRICS חוקרים מארה"ב בדקו האם טיפול תרופתי ב ADHD משפיע על צפיפות העצם ומסת העצם של מתבגרים.

המחקר התבסס על מאגר הנתונים של סקר בריאות ותזונה באוכלוסיית ארה"ב the National Health and Nutrition Examination Survey שנערך בין השנים 2005-2010. בניתוח החתך הנוכחי נכללו ילדים ומתבגרים בני 8 עד 20 עם נתונים אנתרופומטריים זמינים, מידע אודות שימוש בתרופות ממריצות ותוצאות של בדיקת צפיפות עצם dual-energy x-ray absorptiometryי (DXA).

בניתוח הסופי נכללו 6,489 ילדים ומתבגרים (גיל ממוצע 13.6 שנים) מהם 159 טופלו בממריצים ו 6,330 לא נטלו תרופות דומות.
סיכום התוצאות מגלה כי שימוש במתילפנידאט וממריצים אחרים נקשר לערכים נמוכים יותר של צפיפות עצם (bone mineral density (BMD, ותכולת המינרלים של העצם (bone mineral content (BMC כפי שנמדדו ב DXA של עצם הירך ועמוד שדרה מותני. ה BMC הממוצע בע"ש מתני עמד על 12.76 גרם בקרב מתבגרים שנטלו ממריצים לעומת 13.38 גרם בקרב מתבגרים שלא נטלו תרופות דומות, P=0.02. גם צפיפות העצם (BMD) בע"ש מתני הציגה מגמה דומה (0.90 גרם/סמ"ר לעומת 0.94 גרם/סמ"ר, P=0.03). מדדי הצפיפות ומסת העצם בצוואר הירך ועצם הירך היו נמוכים אף הם בקרב מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז שנטלו ממריצים בהשוואה למתבגרים שלא השתמשו בקבוצת התרופות, הפערים היו מובהקים בכל המדדים שנבדקו. עוד הסתבר כי טיפול ארוך משלושה חודשים בממריצים העמיק עוד את הפער בצפיפות העצם: BMD בע"ש מתני עמד על 0.89 גרם/סמ"ר לעומת 0.94 גרם/סמ"ר, P=0.02, וה BMC על 12.71 גרם לעומת 13.38, P=0.03. תמונה דומה אפיינה את מדדי הצפיפות בעצם הירך וצוואר הירך.

החוקרים מסכמים כי טיפול במתילפנידאט וממריצים אחרים בהפרעת קשב וריכוז עלול להוביל לירידה בצפיפות העצם בגיל ההתבגרות וכתוצאה מכך לפגיעה במסת העצם הסופית של המתבגרים. המסקנות דורשות תיקוף נוסף במחקרים מבוקרים היות והפערים המוחלטים היו צנועים למדי ולא ברור מה משקלם הקליני.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

מקור

JAMA Pediatr. 2016 Oct 3:e162804. doi: 10.1001/jamapediatrics.2016.2804. [Epub ahead of print]
Association of Stimulant Medication Use With Bone Mass in Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.
Feuer AJ1Thai A2Demmer RT2Vogiatzi M3.

נושאים קשורים:  צפיפות עצם,  מסת עצם,  מערכת השלד,  מתילפנידאט,  ADD,  ADHD,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו