סרטן הערמונית 18.06.2017

יעילות הטיפול המשולב אבירטרון-פרדניזולון, בנוסף ל-ADT, בחולים עם אבחנה חדשה של סרטן הערמונית

מתן אבירטרון ופרדניזולון, בנוסף לטיפול ההורמונלי, נמצא קשור לשיעורים גבוהים משמעותית של הישרדות כללית והישרדות ללא כישלון טיפולי בגברים עם סרטן ערמונית בהשוואה לטיפול ב-ADT בלבד

אבירטרון אצטט (abiraterone acetate) הוא מעכב סלקטיבי לא הפיך של האנזים CYP17 המהווה חלק מרכזי בייצור אנדרוגנים באשכים, בלוטות האדרנל, וברקמה גידולית בערמונית. עיכוב של CYP17 בשילוב עם טיפול הורמונלי (androgen-deprivation therapy – ADT) נמצא כיעיל יותר בהפחתת רמות אנדרוגנים בקרב גברים עם סרטן הערמונית בהשוואה לסירוס ניתוחי או סירוס באמצעות אנאלוגים של ההורמון המשחרר גונדוטרופינים (GnRH) לבדו.

הטיפול באבירטרון בשילוב עם פרדניזולון נמצא כמשפר הישרדות בקרב גברים עם הישנות של סרטן הערמונית. במחקר שנערך בבריטניה ובשווייץ ביקשו החוקרים להעריך את יעילותו של טיפול משולב של אבירטרון ופרדניזולון בקרב גברים עם סרטן הערמונית המקבלים טיפול ראשון ב- ADT.

המשתתפים במחקר חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל טיפול ב-ADT בלבד, או ב-ADT בשילוב עם אבירטרון (במינון 100 מ"ג ליום) ופרדניזולון (במינון 5 מ"ג ליום). טיפול מקומי באמצעות קרינה ניתן לכל המטופלים עם מחלה ממוקמת והומלץ גם למטופלים עם קשריות נגועות. הטיפול ניתן לחולים ללא מחלה גרורתית שלא טופלו באמצעות קרינה ולחולים עם מחלה גרורתית, עד לעדות רדיולוגית, קלינית או מעבדתית (רמות PSA) של התקדמות המחלה. במידה שלא נראתה עדות להתקדמות המחלה, הטיפול ניתן במשך כשנתיים. התוצאה העיקרית היתה הישרדות כללית, ותוצאה משנית היתה הישרדות ללא כשלון טיפולי (שהוגדר כהתקדמות המחלה או מוות כתוצאה מהמחלה).

נתונים סטטיסטיים: כ-1,917 חולי סרטן הערמונית לקחו חלק במחקר, מתוכם 52% היו עם מחלה גרורתית. ל-20% היו קשריות נגועות ו-28% היו עם מחלה ממוקמת. ב-95% מהמקרים היה מדובר באבחנה חדשה. משך המעקב החציוני אחרי החולים היה 40 חודשים. כ-184 מקרי תמותה אירעו בקבוצת הטיפול המשולב בהשוואה ל-262 מקרי תמותה בקבוצת הביקורת (HR 0.63; 95% CI 0.52-0.76).י248 מקרים של כישלון טיפולי אירעו בקבוצת הטיפול המשולב בהשוואה ל- 535 מקרים בקבוצת הביקורת (HR 0.29; 95% CI 0.25-0.34). תופעות לוואי בדרגה 5-3 אירעו ב-47% מהחולים בקבוצת הטיפול המשולב (עם 9 אירועים מדרגה 5) בהשוואה ל-33% מהחולים בקבוצת הטיפול ב- ADT (עם 3 אירועים בדרגה 5).

סיכום: החוקרים מסכמים כי טיפול משולב של ADT עם אבירטרון ופרדניזולון נמצא קשור לשיעורים גבוהים משמעותית של הישרדות כללית והישרדות ללא כישלון טיפולי בקרב גברים עם סרטן ערמונית מתקדם או גרורתי, בהשוואה לטיפול ב-ADT בלבד.

מקור:

JAMES, Nicholas D, et al. Abiraterone for Prostate Cancer Not Previously Treated with Hormone Therapy. N Eng J Med, 2017.

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  סרטן ערמונית,  אבירטרון אצטט,  מעכב CYP17,  ADT,  הישרדות ללא כישלון טיפולי,  טיפול משולב,  אורולוגיה,  אונקולוגיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו