מחקרים 29.06.2017

10 שנים של טיפול ב Denosumab בחולות לאחר גיל המעבר

הטיפול ב- Denosumab במשך עד 10 שנים לווה בשיעורים נמוכים של תופעות לוואי, היארעות נמוכה של שברים בהשוואה לשיעורים שנצפו בניסוי המקורי, ועליה מתמשכת בצפיפות העצם

צפיפות עצם (אילוסטרציה)

רקע
הבטיחות והתועלת ארוכות הטווח של הטיפול באוסטיאופורוזיס חשובות בגלל האופי הכרוני של המחלה. במחקר זה ביקשו להעריך את הבטיחות והתועלת ארוכות הטווח של טיפול ב- Denosumab למשך עשר שנים. טיפול זה נמצא בשימוש נרחב כטיפול לאוסטיאופורוזיס בנשים פוסט מנופאוזליות.

שיטות
מחקר ה- FREEDOM הינו מחקר פאזה 3 רב-מרכזי, אקראי, כפול-סמיות ומבוקר-פלסבו. למחקר זה, גויסו כ- 7,808 נשים פוסט מנופאוזליות בגילאי 60-90 הסובלות מאוסטיאופורוזיס. המשתתפות קיבלו באופן רנדומלי (ביחס של 1:1) Denosumab במינון של 60 מ"ג במתן תת-עורי או פלסבו, מדי 6 חודשים במשך 3 שנים. כל המשתתפות שהשלימו את מחקר ה- FREEDOM ללא הפסקת הטיפול או החסרת יותר ממנה אחת של מוצר הניסוי היו כשירות להשתתף בניסוי הארכה –EXTENTIONי(open label) בן 7 שנים נוספות בו כל המשתתפות קיבלו Denosumab. מחקר ה- FREEDOM EXTENTION מייצג חשיפה לDenosumab של עד 10 שנים עבור המטופלות שקיבלו את התרופה במשך 3 שנים במסגרת מחקר ה- FREEDOM והמשיכו למחקר ה- EXTENTION (קבוצת הטווח הארוך, LONG TERM GROUP).כמו כן, עבור הקבוצה שקיבלה פלצבו למשך 3 שנים במחקר ה- FREEDOM הוצע לעבור לטיפול ב- Denosumab למשך 7 שנים (קבוצת המעברCROSS OVER , (GROUP.

מטרת המחקר הראשונית הייתה לנטר את הבטיחות ארוכת הטווח הכוללת הערכה של שיעור תופעות הלוואי וכן תופעות הלוואי החמורות. מטרות משניות כללו הערכה של שברי חוליות, ירך ושברים לא-חולייתיים חדשים. בנוסף, נוטרה גם צפיפות העצם (bone mineral density, BMD) בעמוד השדרה המותני, הירך, צוואר הירך ושליש עצם הרדיוס. כל המשתתפות שקיבלו לפחות מנה אחת של מוצר הניסוי במסגרת מחקר ה- FREEDOM או במסגרת מחקר ה- EXTENTION נכללו בניתוחי הבטיחות. כל המשתתפות שגויסו למחקר ה- EXTENTION שלהן נתונים זמינים, נכללו בניתוח התועלת והערכת שיעורי השברים.

ממצאים
כ- 7,808 נשים גויסו למחקר ה- FREEDOM מכ- 214 מרכזים בעולם. מתוכן, כ- 4,550 נשים המשיכו למחקר ההארכה (EXTENTION), כ- 2,343 נשים בקבוצת הטווח הארוך (LONG TERM GROUP) שהשלימה כ- 10 שנות טיפול ב- Denosumab וכ- 2,207 נשים בקבוצת המעבר (CROSS OVER GROUP) שהשלימו כ-7 שנים עם טיפול ב- Denosumab. את מחקר ה - EXTENTION סיימו כ- 2,626 נשים (1,343 מקבוצת הטווח הארוך ו- 1,283 מקבוצת המעבר). עבור מטופלות Denosumab שטופלו לאורך 10 שנים, נמצאה הפחתה בהיארעות תופעות הלוואי מ-165.3 ל-95.9 אירועים ל-100 שנות טיפול.

שיעור תופעות הלוואי החמורות היה יציב באופן כללי לאורך הזמן, ונע בין 11.5 ל-14.4 אירועים ל-100 שנות טיפול. מקרה אחד של שבר לא-טיפוסי של עצם הירך אירע בכל אחת מהקבוצות במהלך מחקר ה- EXTENTION. שבעה מקרים של נמק עצם הלסת (osteonecrosis) דווחו בקבוצת הטווח הארוך, ו-6 מקרים דווחו בקבוצת המעבר. ההיארעות השנתית של שברי חוליות חדשים (‎0.90%-1.86%) ושל שברים לא-חולייתיים (‎0.84%-2.55%) נותרו נמוכים במהלך מחקר ה- EXTENTION, בדומה לשיעורים שנצפו עבור Denosumab בשלוש השנים הראשונות של מחקר ה- FREEDOM.

denos

בקרב קבוצת הטווח הארוך, שהשלימה כ- 10 שנות טיפול עם Denosumab, עלתה צפיפות העצם (BMD) בהשוואה לזו בתחילת מחקר ה- FREEDOM בכ-21.7% בעמוד השדרה המותני, 9.2% בירך, 9.0% בצוואר עצם הירך וב- 2.7% בשליש עצם הרדיוס. בקבוצת המעבר עלתה צפיפות העצם בהשוואה לתחילת מחקר ההארכה בכ-16.5% בעמוד השדרה המותני, 7.4% בירך, 7.1% בצוואר עצם הירך וב-2.3% בשליש עצם הרדיוס.

denos2

דיון

הטיפול ב- Denosumab במשך עד 10 שנים לווה בשיעורים נמוכים של תופעות לוואי, היארעות נמוכה של שברים בהשוואה לשיעורים שנצפו בניסוי המקורי, ועליה מתמשכת בצפיפות העצם (BMD) ללא פלטו תרפויטי.

מקור:

Bone HG, Wagman RB, Brandi ML, et al. 10 years of denosumab treatment in postmenopausal women with osteoporosis: results from the phase 3 randomised FREEDOM trial and open-label extension. The Lancet Diabetes & Endocrinology [Internet] 2017 [cited 2017 Jun 18];0(0). Available from: http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(17)30138-9/abstract

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטיאופורוזיס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו