סוכרת סוג 2 15.08.2017

יעילות ובטיחות קנגליפלוזין בטיפול בסוכרת סוג 2

במחקר שתוצאותיו מתפרסמות ב-NEJM נמצא כי הטיפול בקנגליפלוזין קשור בסיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולריים בהשוואה לפלצבו, אך גם נקשר בסיכון כפול לצורך באמפוטציות

קנגליפלוזין הוא מעכב SGLT2 (sodium–glucose cotransporter 2 inhibitor), המוביל להפחתת רמת הגלוקוז בדם ומשמש לטיפול בחולי סוכרת סוג 2. במחקרי CANVAS ביקשו החוקרים לבחון את יעילותו ובטיחותו של קנגליפלוזין בהפחתת סיכון לתחלואת לב וכלי דם, וכמו כן להעריך את האיזון בין יתרונות אפשריים של הטיפול והסיכונים שייתכן שקשורים אליו, כגון זיהומים בדרכי השתן, חמצת קטוטית סוכרתית ושברים.

בשני מחקרי CANVAS ( Canagliflozin Cardiovascular Assessment Study) נכללו 10,142 מטופלים עם סוכרת סוג 2 וסיכון קרדיווסקולרי גבוה. המשתתפים בכל מחקר חולקו באופן אקראי לקבל טיפול בקנגליפלוזין או בפלצבו, והיו במעקב שמשכו החציוני היה 188.2 שבועות. התוצאה העיקרית הוגדרה כסכם של תמותה על רקע קרדיווסקולרי, ומאורעות לא קטלניים של אוטם לבבי או שבץ.

נתונים סטטיסטיים: גילם החציוני של משתתפי המחקרים היה 63.3 שנים, 35.8% היו נשים, משך סוכרת חציוני היה 13.5 שנים, ול-65.6% היתה היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. שיעורם הכולל של האירועים שהוגדרו היה נמוך בקבוצת הקנגליפלוזין בהשוואה לקבוצת הפלצבו (HR 0.86; 95% CI 0.75-0.97; P<0.001).

בקבוצת הטיפול נמצא יתרון אפשרי גם בכל הנוגע לתוצאות כלייתיות, עם שיעור נמוך יותר של החמרת אלבומינוריה (HR 0.73; 95% CI 0.67-0.79), והפחתה כוללת של ירידת 40% ב-eGFR, צורך בטיפול כלייתי חליפי, או תמותה על רקע מחלה כלייתית (HR 0.60; 95% CI 0.47-0.77).

תופעות הלוואי השכיחות עם הטיפול, שתועדו גם בעבר, היו בין השאר זיהומים גניטליים בשכיחות גבוהה, סיכון מוגבר לשברים, אך גם סיכון מוגבר לקטיעות, (6.3 לעומת 3.4 מקרים ל- 1000 שנות-מטופל, HR 1.97; 95% CI 1.41-2.75), שהיו ברובן בגובה הבהונות או עצמות המסרק בכף הרגל.

סיכום: החוקרים מסכמים כי בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2 וסיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם, הטיפול בקנגליפלוזין נמצא קשור אמנם לסיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולריים בהשוואה לפלצבו, אך גם לסיכון גבוה משמעותית לצורך בקטיעות, בעיקר בגובה הבהונות או עצמות המסרק בכף הרגל.

מקור: 

NEAL, Bruce, et al. Canagliflozin and Cardiovascular and Renal Events in Type 2 Diabetes. New England Journal of Medicine, 2017.‏

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  מעכבי SGLT2,  קנגליפלוזין,  סיכון קרדיווסקולרי,  סיכון כלייתי,  מחקרים,  קטיעת גפיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו