אלח דם בילדים 21.08.2017

ניקוי רציף של הדם עשוי לשפר את מצבם של ילדים עם אלח דם חמור

מחקר מבוקר בילדים שאושפזו על רקע אלח דם חמור הראה שיפור משמעותי בתפקודי הלב והריאות בעקבות ניקוי רציף של הדם

sepsis

אלח דם (באנגלית: Sepsis) הוא תגובה חיסונית חריפה של הגוף לפתוגן שחודר למחזור הדם. מדובר במצב מסכן חיים שדורש טיפול מיידי, שכן הפתוגן שחדר למחזור הדם מתפשט במהירות בגוף החולה ועלול לגרום לפגיעה רב מערכתית ולמוות בתוך זמן קצר.

במחקר שנערך בבית החולים העממי בעיר בינז'ו שבסין השתתפו 120 ילדים שאובחנו עם אלח דם חמור. הילדים חולקו לקבוצת טיפול וקבוצת ביקורת, כאשר קבוצת הביקורת קיבלה את הטיפול המקובל לאלח דם, ואילו קבוצת הטיפול קיבלה את הטיפול המקובל ובנוסף המשתתפים בה עברו ניקוי רציף של הדם (Continuous Blood Purification – CBP).

תפקודי הלב והריאות של המשתתפים במחקר נבדקו בעת הקבלה לאשפוז ו-72 שעות לאחר מכן, ובנוסף נבדקו רמות של פקטורי דלקת כגון IL-8 ו-TNF-α ותוצאים קליניים נוספים.

החוקרים מצאו שתפקודי הלב והריאות של הילדים שעברו ניקוי רציף של הדם בנוסף לטיפול המקובל השתפרו בצורה משמעותית לעומת הילדים בקבוצת הביקורת. בשתי הקבוצות נמצאה ירידה ברמות של פקטורי דלקת שונים, IL-8, IL-6, IL-10 ו-TNF-α, אולם בקבוצת הטיפול הירידה היתה משמעותית יותר באופן מובהק סטטיסטית. גם ספירת תאי הדם הלבנים ורמות CRP היו נמוכות יותר בקבוצת הטיפול, עם מובהקות סטטיסטית.

מסקנת החוקרים היתה שניקוי רציף של הדם משפר באופן משמעותי את תפקודי הלב והריאות של ילדים עם אלח דם חמור, ככל הנראה על רקע של ירידה ברמות של פקטורי דלקת שונים בדם.

מקור:

Guo XH, Sun YF, Han SZ, Miao J, Cui M, Wang JB. Continuous blood purification in children with severe sepsis. J Biol Regul Homeost Agents. 2017;31(2):389-394.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28685542

נושאים קשורים:  אלח דם,  דלקת,  ילדים,  TNF-α,  IL-8,  מחקרים,  Sepsis
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו