קוצב לב 25.03.2021

גיל האלקטרודה בקוצב לב כמנבא לכישלון שלה במחלות לב מולדות

מטרת החוקרים היתה לקבוע האם גיל האלקטרודה הוורידית יכול לסייע בהערכת הסיכון לכישלון שלה והאם להחליף או לעשות שימוש חוזר באלקטרודה בעת החלפת המחולל

ידוע כי ילדים ואנשים עם מחלות לב מולדות סובלים משיעור גבוה של כישלון האלקטרודה התוך ורידית. מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם גיל האלקטרודה הוורידית יכול לסייע בהערכת הסיכון לכישלון שלה. מידע זה עלול להקל על ההחלטה האם להחליף או לעשות שימוש חוזר באלקטרודה בעת החלפה של המחולל.

החוקרים עיצבו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי של חולים מתחת לגיל 21 ,שעברו השתלת קוצב עם אלקטרודה ורידית, בשנים 2000-2014 במוסד בו עובדים החוקרים. הם תיעדו משתנים הקשורים לחולה, למכשיר ולאלקטרודה עצמה. הם ערכו השוואה בין האלקטרודות בקבוצות שונות, לפי מספר החלפות המחוללים שבוצעו.

החוקרים מצאו כי 393 אלקטרודות ב-257 מטופלים, שעמדו בקריטריונים להכללה, מתוכם 60 אלקטרודות הפסיקו לעבוד (15%). הם דיווחי כי האלקטרודות שנכשלו היו בסבירות גבוהה יותר כאלו בהן המחולל לא עבר החלפה (p = 0.048).

כמו כן, מצאו כי מחלת לב מולדת (p = 0.045), Tendril אלקטרודה (p = 0.02) וקיום של שכבת בידוד מסיליקון (p = 0.02) היו קשורים לכישלון של האלקטרודה.

כאשר ביצעו אנליזה רבת-משתנים, מצאו כי אלקטרודות "צעירות" יותר (p = 0.022), מספר ההחלפות בעבר המחולל (p = 0.003), קיום של מחלת לב מולדת (p = 0.005) ושכבת בידוד מסיליקון (p = 0.004) נותרו גורמים מובהקים, בניגוד לאלקטרודה מסוג Tendril (p = 0.052). לבסוף, החוקרים דיווחו כי עקומות ההישרדות מראות ירידה מוקדמת סביב 4 שנים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי יש שיעור כישלון גבוה של אלקטרודת קוצב בילדים ואנשים עם מחלות לב מולדות. הם סבורים כי אלקטרודות שהמחולל שלהן טרם עבר החלפה הן בסיכון גבוה יותר לכשל, בקבוצה זו. על כן, על מנת להצדיק אסטרטגיה של החלפה מסודרת, בהתבסס על גיל האלקטרודה באוכלוסיה הנ"ל, ישנו צורך במחקר נוסף.

מקור:

Whitehill, R. D. et al. Pacing and Clinical Electrophysiology 2021; https://doi.org/10.1111/pace.14166

נושאים קשורים:  מחלת לב מולדת,  קוצב לב,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו