עגבת 09.05.2021

תזמון הטיפול בעגבת ראשונית והשפעתו על התפתחות המחלה

טיפול מוקדם בעגבת ראשונית עשוי למנוע התפתחות סמנים סרולוגיים למחלה ושימוש בבדיקת PCR עשוי לשפר אבחנה על ידי זיהוי נגעי עגבת ראשונית טרם התפתחותם של הסמנים

בדיקה לעגבת. אילוסטרציה

בשיעור מסוים ממקרי העגבת הראשונית, מתקבלות תוצאות סרולוגיה שליליות על אף תוצאות בדיקות PCRי(polymerase chain reaction) חיוביות לטרפונמה פלידום.

במחקר חתך שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Sexually Transmitted Infections, חוקרים ניסו לזהות מקרים של עגבת ראשונית בהם התקבלו תוצאות בלתי תואמות של PCR חיובי לטרפונמה פלידום וסרולוגיה שלילית. כמו כן, הם פעלו כדי לאתר את הגורמים הקליניים או המעבדתיים הקשורים בכשלון המרת התוצאות הסרולוגיות.

לצורך עריכת המחקר, החוקרים איתרו מקרים של עגבת ראשונית שענו על חוסר ההתאמה בתוצאות בדיקות ה-PCR והסרולוגיה (כולל בשיטות של rapid plasma, particle agglutination, enzyme immunoassay ו- chemiluminescence) ברישומים הממוחשבים של ה-Melbourne Sexual Health Centre בין 2011 ל-2019. קשרים קליניים ומעבדתיים נבדקו.

החוקרים מצאו כי מתוך 814 מקרי העגבת הראשונית שאותרו בתקופת המחקר, 38 (4.7%) מקרים לא תאמו סרולוגית, מתוכם 35 בקרב גברים אשר מקיימים יחסי מין עם גברים. ל-32 מטופלים נערכה בדיקת מעקב לאחר זמן חציוני של 24 ימים, מתוכם 16 (50%) עברו המרה סרולוגית, רובם (81%) תוך 6 שבועות. כשלון המרה סרולוגית נמצא בקשר מובהק עם טיפול ביום 1. ב-10 מתוך 12 (83%) המשתתפים אשר קיבלו טיפול ביום 1 לא התקיימה המרה סרולוגית, לעומת 6 מתוך 20 (30%) מקרב אלה שטופלו לאחר יום 1.

החוקרים סיכמו כי טיפול מוקדם בעגבת ראשונית עשוי למנוע התפתחות סמנים סרולוגים. בדיקת PCR לטרפונמה פלידום יכולה לזהות נגעי עגבת ראשונית לפני התפתחותם של סמנים סרולוגיים ובכך לשפר אבחנה של נגעים מוקדמים. סרולוגיה לבדה עשויה לפספס שיעור מסוים מהזיהומים בעגבת ראשונית ויש לחזור עליה במידה ונשקלת אבחנה של עגבת.

מקור:

Towns JM, Leslie DE, Denham I, et al. Sex Transm Infect. 2021;sextrans-2020-054739. doi:10.1136/sextrans-2020-054739

נושאים קשורים:  מחקרים,  עגבת ראשונית,  סרולוגיה,  בדיקת PCR,  טרפונמה פלידום
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו