חדשות 17.04.2015

חוקרים איתרו מוטציות הגורמות למחלות ביהודים ממוצא איראני ובוכרי

המחלות לא תוארו עד היום בספרות המקצועית; הפרויקט המשותף לישראל וארה"ב מיועד לאתר מחלות גנטיות קשות באוכלוסיית ישראל

ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)
ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)

שיתוף פעולה מחקרי בין רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי "שיבא", ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטת "דיוק" שבצפון קרוליינה, הביא לאיתור מוטציות חדשות בגנים, האחראיות לשתי מחלות נוירולוגיות חמורות, שלא תוארו עד היום בספרות המקצועית. על שתי התגליות והמחקרים שהובילו אליהן דיווחו שני כתבי עת מדעיים: Neuron ו-American Journal of Human Genetics

פרופ ברוריה בן-זאב (צילום: "שיבא")

פרופ ברוריה בן-זאב (צילום: "שיבא")

הצוות הבינלאומי כלל מ"שיבא" את פרופסור ברוריה בן זאב, מנהלת היחידה לנוירולוגיה ילדים; פרופסור יאיר אניקסטר, מנהל היחידה למחלות מטבוליות בילדים ופרופסור אלון פרס, ראש המכון הגנטי במרכז. ממכון ויצמן למדע השתתף פרופסור דורון לנצט, ראש המרכז לחקר הגנום ומאוניברסיטת דיוק בארה"ב לקח חלק פרופסור דייויד גולדשטיין, ראש המרכז לחקר השונות של הגנום.

המוטציות שאותרו בשני גנים אחראיות לשתי מחלות נוירולוגיות חמורות בינקות ובילדות המוקדמת. פרויקט המחקר מיועד לאתר את הגורם הגנטי לכ-100 מחלות גנטיות קשות באוכלוסיית ישראל, שסיבתן לא היתה ברורה עד כה, למרות תהליכי מחקר מקיפים.

במחקר הראשון גילה הצוות שינויים בגן הגורמים לסוג נדיר של מיקרוצפליה (מוח קטן) - מחלה הנמצאת בילדים ממוצא יהודי-איראני, שהיו לאורך שנים במעקב במסגרת היחידה לנוירולוגיה ילדים ב"שיבא" וביחידה לנוירולוגיה ילדים בבית החולים "וולפסון". תסמיני המחלה הם: היקף ראש קטן בלידה ועיכוב בצמיחת הראש לאחריה, פיגור עמוק ופרכוסים. המחלה גורמת לנכות קשה לכל אורך החיים ופוגעת בבנים ובבנות כאחד.

במחקר התגלה, כי הגן הפגום הגורם למחלה הוא הגן המקודד לאנזים החלבוני ASNSי(ASPARAGINE SYNTHETASE) האחראי ליצירת החומצה האמינית אספרגין,  אחת מ-20 אבני הבניין של כל החלבונים. אמנם חומר זה מסופק גם ממקורות תזונתיים, אך ככל הנראה, בנוכחות הליקוי הגנטי חלה ירידה ניכרת בריכוזו במוח, מה שפוגם בהתפתחות המוח כבר בשלבים המוקדמים ולנזק מצטבר גם לאחר הלידה.

למרות שמדובר במחלה "מטבולית", הבדיקות המטבוליות המקובלות אינן מזהות את הליקוי כיוון שהערכים הנמדדים אינם חורגים משמעותית מהנורמה. לכן חשובה האפשרות שנפתחה עתה בעקבות המחקר, לבצע בדיקה גנטית ספציפית. שכיחות הנשאות בקרב יהודים ממוצא איראני גבוהה ומגיעה לאחד מכל 60 בני אדם. גילוי הגן יאפשר זיהוי נשאים למחלה לפני ובמשך ההיריון, ואבחון חולים נוספים. כמו כן, נבדקת עכשיו ברמה המחקרית אפשרות להתערבות טיפולית במקרים שלא יאובחנו בשלב הטרום-לידתי.

במחקר השני במסגרת הפרויקט הישראלי-אמריקאי, פוענחה מחלה גנטית בקרב ילדים ממוצא בוכרי, שטופלו ביחידה לנוירולוגיה ב"שיבא". גם זוהי מחלה נוירולוגית קשה המתבטאת בפיגור התפתחותי ובהפרעה בשרירים. חלק ניכר מהילדים החולים אינם מפתחים הליכה עצמאית, לעתים מופיעים התקפי אפילפסיה, קומתם נמוכה וקיימות אצלם הפרעות בנשימה הדורשות הנשמה לילית, לעתים מתמשכת.

המחלה הגנטית הזאת נובעת ממוטציה הרסנית בגן TECPR2 המעורב בפירוק חומרי פסולת בתאי הגוף השונים, כולל במוח, בתהליך המכונה AUTOPHAGY. בחקר התהליך הנ"ל שותף גם פרופסור זבולון אלעזר ממכון ויצמן.

אין כרגע ידע חדש בדבר אפשרויות טיפול ספציפיות במחלה. עד כה לא תוארו מחלות דומות לה בספרות המקצועית, ובמיוחד בנוגע להפרעת הנשימה. במקרה זה נתגלתה שכיחות עדתית גבוהה: בקרב יהודים יוצאי בוכרה שכיחות המוטציה היא כ-1:40.

חשיבות איתור הגן כעת היא לשם זיהוי מוקדם של נשאים, שיאפשר מניעת לידת ילדים חולים. כמו כן, חשיבות המחקר היא להבנת המנגנון הייחודי של הליקוי הגנטי ברמה התאית והנוירולוגית, ולהבנת חשיבות הגן בוויסות מערכת הנשימה.

נושאים קשורים:  חדשות,  TECPR2,  ASPARAGINE SYNTHETASE,  מיקרוצפליה,  בוכרה,  איראן,  המרכז הרפואי וולפסון,  מחלות גנטיות,  מכון ויצמן,  אוניברסיטת דיוק,  מרכז רפואי "שיבא"
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו