מחקרים 11.04.2015

דקירת מחט חיסון מעוררת פעילות בקורטקס בילודים עד גיל שנה

מחקר ראשון מסוגו בדק את פעילות המוח של ילודים בעת קבלת חיסון, בגילאי חודש עד חודשיים ובגיל 12 חודשים, בעזרת EEG

חיסון תינוקות (אילוסטרציה)
חיסון תינוקות (אילוסטרציה)

מתן חיסון היא אחת החוויות הראשונות והנפוצות של כאב יזום בינקות. אף על פי כן, מעט ידוע על האופן בו הכאב מעובד במערכת העצבים המרכזית של ילדים בעת הדקירה של המחט.

כעת, חוקרים מתארים את הפעילות שנרשמה במוחו של ילוד בעזרת רשמת מוח חשמלית (electroencephalography - EEG) בעת מתן חיסון שיגרתי.

זהו התיעוד הראשון של פעילות מוחם של ילדים עד גיל שנה בעקבות דקירה ממחט חיסון

במרפאת חוץ של בית החולים האוניברסיטאי בלונדון (University College London Hospital) נחקרו 15 ילודים בריאים בגילאי חודש עד חודשיים (n=12) או בני 12 חודשים (n=5), שנולדו במועד (מספר ילודים נבחנו בגילאים שונים).

ניקוד על התנהגות המחווה על כאב ניתן על פי סקלת התנהגות הכאב המותאמת (Modified Behavioral Pain Scale - MBPS). פוטנציאל ורטיקלי הקשור במתן חיסון ספציפי, המלווה בשני קומפלקסים חיוביים-שליליים, נצפה בכל ניסוי לאחר מגע של המחט עם העור.

החוקרים מצאו, כי האמפליטודה של המרכיבים החיוביים והשליליים היתה גבוהה בקבוצת הילודים בני 12 החודשים. במקביל לעליית גיל הילוד, נצפתה עלייה גם באמפליטודת הפוטנציאל הקשור לאירוע של מתן החיסון וגם בניקוד על פי על פי סקלת התנהגות הכאב המותאמת, אך לא נמצאה קורלציה בין שני המדדים.

מרכיבים אלו מהווים את התיעוד הראשון של פעילות מוחם של ילדים עד גיל שנה בעקבות דקירה ממחט חיסון. מרכיבים אלו מהווים ראיה חדשה לכך שקיים עיבוד של כאב לאחר הלידה, שנגרם על ידי גירוי קולטנים תחושתיים, ובשילוב התוצאות שמתקבלות מסקלת הניקוד שנמצאת בשימוש היום, יכולים לאפשר מדידה רגישה יותר של יעילות הפרוטוקולים לשיכוך כאבים בקבוצת הגיל הזו.

מקור:
Verriotis, M., Fabrizi, L., Lee, A., Ledwidge, S., Meek, J., & Fitzgerald, M. (2015). Cortical activity evoked by inoculation needle prick in infants up to one-year old. Pain, 156(2), 222-230.

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב פרוצדוראלי,  חיסונים,  רשמת מוח חשמלית (EEG),  פוטנציאל תלוי אירוע,  MBPS,  התפתחות אחרי לידה,  יילודים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו