מחקרים 11.04.2015

פיתוח של אינדקס למן (Lémann) להערכת נזק בדרכי העיכול לחולים החולים בקרוהן

חוקרים מרחבי העולם גיבשו אינדקס מוצלח בעל רגישות טובה, וסיכמו כי עליו להיות בשימוש על מנת להעריך את התקדמות מחלת הקרוהן ואת יעילות הטיפול בה

מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)
מחלת קרוהן (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מרחבי העולם, ביניהם גם פרופ' יהודה חוברס, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה בבית החולים "רמב"ם", זיהו את הצורך במערכת ניקוד שיכולה לספק הערכה כוללת של נזק מבני במעי, הכולל נגעים הגורמים להיצרות, נגעים חודרים והסרות כירורגיות, על מנת להעריך את התקדמות מחלת הקרוהן.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, בינלאומי, רוחבי, של חולי קרוהן. את החולים, שנכללו במחקר וסווגו על פי מיקום מחלת הקרוהן ומשכה, העריכו רופאים מ-24 מרכזים רפואיים ב-15 מדינות.

כל החולים עברו בדיקה קלינית ובחינה של חלל הבטן בדימות תהודה מגנטית (MRI). בדיקות אנדוסקופיה, קולונוסקופיה ובדיקת אגן בדימות תהודה מגנטית בוצעו על פי החשד של מיקום המחלה. דרכי העיכול חולקו לארבעה איברים ולאחר מכן לסגמנטים.

עבור כל סגמנט, החוקרים אספו מידע על ניתוחים קודמים, הצירויות ידועות, ו/או פצעים חודרים בעלי חומרה מרבית (ברמה 3-1). לאחר מכן החוקרים סיפקו הערכה של הנזק שנעה מניקוד 0.0 (אין נגעים בדרכי העיכול) ל-10.0 (הסרה מוחלטת). הנזק הכולל של איבר חושב על פי הממוצע של הסגמנטים באותו האיבר. החוקרים סיפקו הערכה כולל של הפגיעה בדרכי העיכול על יד חישוב של נזק לכל איבר.

אינדקסים מנבאים לכל איבר ואינדקס למן (Lémann) פותחו על ידי מודל ליניארי מרובה ומשולב, שהראה את ההתאמה הטובה ביותר להערכת החוקרים את הנזק לכל איבר בנפרד ולכל דרכי העיכול, בהתאמה. תיקוף פנימי-מוצלב בוצע על ידי שיטת ה- Bootstrap.

מידע מ-138 חולים (24, 115, 92 ו-59 חולים שמחלת הקרוהן היתה ממוקמת בדרכי העיכול העליונות, המעי הדק, המעי הגס/קולון ופי הטבעת, בהתאמה) עברו הערכה. על פי התיקוף, מקדם הקורלציה שאינו מוטה (unbiased correlation coefficients) בין האינדקס המנבא להערכת החוקרים היה 0.85, 0.98, 0.90, 0.82 עבור דרכי העיכול העליונות, המעי הדק, המעי הגס/קולון ופי הטבעת, בהתאמה; המקדם היה 0.84 עבור כל המעי.

החוקרים, שהעריכו את יכולתו של אינדקס למן למדוד נזק מבני מצטבר במעי, מסכמים כי כיוון שתיקוף האינדקס היה מוצלח ורגישותו היתה טובה לשינוי, הוא צריך להיות בשימוש על מנת להעריך את התקדמות מחלת הקרוהן ואת יעילות הטיפול במחלה.

מקור:
Pariente, B., Mary, J., Danese, S., Chowers, Y., De Cruz, P., D’haens, G., et al. (2015). Development of the lémann index to assess digestive tract damage in patients with crohn's disease. Gastroenterology, 148(1), 52-63. e3.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אינדקס חומרת המחלה,  פרוגנוזה,  תגובה לטיפול,  דימות,  MRI,  מחלת קרוהן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו