מחקרים 20.04.2015

טיפול בנוגדנים כנגד איידס הוריד את רמת הוירוס בדם

במחקר קליני של 29 חולים, 3BNC117, נוגדן רחב-טווח כנגד HIV הוריד את רמות הוירוס בדם בטווח שבין פי 8 לפי 250

תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)
תא בודד של נגיף איידס

חוקרים רבים בתחום של מחקר הHIV מתמקדים בניסונות למצוא אימונוגנים שייגרמו למערכת החיסון של החולים לייצר נוגדנים יעילים בניטרול הוירוס. למרות ממצאים קודמים שהראו שנוגדנים חד-שבטיים מדור ראשון אינם יעילים כנגד הוירוס בחיות מודל או באדם, במחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature התמקדו החוקרים בשיטה של חיסון פאסיבי.

המחקר הקליני התבצע על ידי קבוצה גדולה של חוקרים מאוניברסיטת רוקפלר, אוניברסיטת הרווארד, המכון הטכנולוגי קליפורניה, אוניברסיטת קורנל, המכון הרפואי הווארד-היוז וחברת Celldex Therapeutics מארה"ב, ואוניברסיטת קלן, בית החולים האוניברסיטאי קלן, אוניברסיטת אלברט לודוויגס, המרכז הגרמני לחקר מחלות מדבקות והמרכז לניסויים קליניים קלן מגרמניה.

בשנים האחרונות פותחו שיטות חדשות לשיבוט נוגדנים המבוססות על מערכות של תא-יחיד. בשיטות אלה ניתן לייצר נוגדנים מדור חדש שמראים יעילות רבה יותר מקודמיהם ופעילות רחבת-טווח של ניטרול הוירוסים. נוגדנים אלה נבדקו בחיות מודל כגון עכברים מואנשים וקופי אדם והוכח כי ביכולתם למנוע הדבקה ולהקטין באופן משמעותי את עומס הוירוסים בדם.

המחקר שפורסם בNature הוא מחקר קליני ראשון, במינונים עולים של 3BNC117, נוגדן בעל יכולת היקשרות גבוהה לCD4. משתתפי הניסוי היו אנשים שאינם מודבקים בHIV וכאלו שמודבקים. המשתתפים הראו סבילות גבוהה לעירוי של 3BNC117 והפרמקוקינטיקה של הנוגדן הייתה חיובית.

המחקר בדק ארבעה מינונים שונים של הנוגדן. משתתפים מודבקים שטופלו במינון הגבוה ביותר 30mg/Kg, הראו ירידה דרמטית של עומס הוירוס בדם, בין פי 8 לפי 250 מהרמה הבסיסית בתחילת הניסוי. התוצאות נשמרו למשך 28 יום.

וירוסים שנלקחו ממשתתפי הניסוי גודלו בתרביות, וביניהם, וירוסים משני משתתפים פיתחו 80% עמידות לנוגדן הנבדק תוך 28 יום. וירוסים ממשתפים אחרים נשארו רגישים.

יעילותו ארוכת הטווח של הטיפול לא נבדקה ובמאמר מערכת הועלה בכתב העת גם החשש כי טיפול כזה יהיה לא מעשי מבחינת עלויות לחולים.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי הנוגדן 3BNC117 הראה בטיחות ויעילות בהורדת רמות HIV בדם וכי יש להמשיך ולבדוק גישות טיפוליות אימונולוגיות למחלה.

מקור:

Marina Caskey, Florian Klein, Julio C. C. Lorenzi, Michael S. Seaman, Anthony P. West Jr, Noreen Buckley, Gisela Kremer, Lilian Nogueira, Malte Braunschweig, Johannes F. Scheid, Joshua A. Horwitz, Irina Shimeliovich, Sivan Ben-Avraham, Maggi Witmer-Pack, Martin Platten, Clara Lehmann, Leah A. Burke, Thomas Hawthorne, Robert J. Gorelick, Bruce D. Walker, Tibor Keler, Roy M. Gulick, Gerd Fätkenheuer, Sarah J. Schlesinger & Michel C. Nussenzweig. Viraemia suppressed in HIV-1-infected humans by broadly neutralizing antibody 3BNC117. Nature. 2015 Apr 8. doi: 10.1038/nature14411. [Epub ahead of print]

http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature14411.html#tables

נושאים קשורים:  מחקרים,  איידס,  טיפולים אימונולוגיים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו