טרשת נפוצה 04.05.2015

שינויים בקליפת המוח בתגובה מיידית לפגיעה דלקתית נקודתית בעצב הראייה

במחקר פרוספקטיבי בתהודה מגנטית פונקציונלית נצפו שינויים נרחבים בקישוריות מצב-מנוחה ברשתות הקשורות בראייה במוח בתגובה לדלקת חריפה של עצב הראייה

כיום, היכולת של טכנולוגיות דימות לתפוס את האדפטציות
של המוח שהן תגובה לפגיעה שמהווה חלק ממהלך מחלת הטרשת הנפוצה היא מוגבלת מאוד. באופן ספציפי, ידוע מעט מאוד על הדרכים שבהן המוח מתמודד עם הביטויים הקליניים המוקדמים של הפגיעה בחומר הלבן. במחקר שנערך באוניברסיטת וואשינגטון, במיזורי ופורסם בכתב העת Investigative Ophthalmology and Visual Science בדקו החוקרים את ההשפעה של דלקת חריפה של עצב הראייה (acute optic neuritis [ON]) על קישוריות מצב-מנוחה בתהודה מגנטית פונקציונלית (resting state functional connectivity magnetic resonance imaging [rs-fcMRI]).

חמישה עשר חולים עם תסמינים קליניים מבודדים של ON חריפה, נבדקו במרכז אקדמי. פרמטרים מבניים ותפקודיים שלראיית המשתתפים נבדקו, כולל הדמיה אופטית קוהרנטית (optical coherence tomography [OCT]), בדיקת חדות מכתב בניגוד גבוה ובניגוד נמוך, בדיקת שדה-ראייה ומדדי איכות חיים (VFQ-25). תוצאות הדימות הושוו למשתתפי ביקורת מותאמים מבחינת גיל ומגדר.
החוקרים מצאו כי בחולי טרשת נפוצה המציגים תסמינים קליניים מבודדים של ON ישנה ירידה בקישוריות תפקודית במערכת החזותית ואובדן יחסים הפוכים (anticorrelations) בין מערכת הראייה ורשתות שאינן מעורבות בתפקודי ראייה.
קישוריות תפקודית גבוהה בין איזורי המוח המשתתפים בראייה נמצאה קשורה באופן מובהק סטטיסטית הן למדדים גבוהים של איכות חיים והן לציונים גבוהים בחדות מכתב בניגוד גבוה ובניגוד נמוך של העין הפגועה.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי השינויים שנצפו בקישוריות תפקודית בתוך ובין רשתות מצב-מנוחה קורים מיידית לאחר דלקת חריפה של עצב הראייה, ומעידים על תגובה מיידית של קליפת המוח לפגיעה בחומר לבן במערכת העצבים המרכזית. החוקרים משערים כי זוהי דוגמה לחוליה בשרשרת שמביאה בסופו של דבר לשינויים התפקודיים הנצפים בחולי טרשת נפוצה.

Wu GF, Brier MR, Parks CA, Ances BM, Van Stavern GP. An Eye on Brain Integrity: Acute Optic Neuritis Affects Resting State Functional Connectivity. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2015 Mar 26. pii: IOVS-14-16315. doi: 10.1167/iovs.14-16315. [Epub ahead of print]

http://iovs.arvojournals.org/Article.aspx?articleid=2281652

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  עצב הראייה,  neuritis,  תהודה מגנטית פונקציונלית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו