השמנת יתר 28.05.2015

חומר המופק מצמח המשמש ברפואה הסינית המסורתית גרם לירידה של 45% במשקל בעכברים עם השמנת יתר חולנית

סלאסטרול (Celasterol), חומר המופק מהצמח Lei Gong Teng, גרם לעכברים עם השמנת יתר חולנית לירידה ב80% בצריכת מזון ולאיבוד של 45% ממשקל הגוף

השמנה ובעיקר השמנת יתר חולנית הנה מחלה מורכבת שלה גורמים רבים ומחקרים מראים כי שינוי הרגלים אינו מספיק כפיתרון יחיד למחלה זו. ניתוחים בריאטריים הראו יעילות ובטיחות בטיפול במחלה אולם, טיפול תרופתי יעיל ובטוח עדיין נחוץ בתחום זה. במחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרוארד בארה"ב בדקו החוקרים את החומר סלאסטרול בעכברים בעלי השמנת יתר חולנית. המחקר פורסם בכתב העת CELL.

לפני כשני עשורים התגלה ההורמון לפטין המיוצר ברקמות שומן ומשתתף בבקרת משק האנרגיה בגוף. זוהי מולקולת איתות המעבירה מידע על מאגרי האנרגיה הפריפריאליים למוח וגורמת לדיכוי תיאבון וירידה בצריכת מזון. נסיונות להשתמש בלפטין כטיפול להשמנת יתר חולנית הראו יעילות נמוכה, כאשר הסתבר שהשמנת יתר חולנית קשורה פעמים רבות ברמות גבוהות של לפטין בדם המלוות באובדן רגישות להורמון. מחקרים קודמים הראו כי אובדן הרגישות ללפטין קשור בתגובת עקה במבנה הרשתית התוך-פלזמית (Endoplasmic reticulum) בתאי העצב של תת הרמה (ההיפותלמוס).

במחקר הנוכחי סרקו החוקרים מסדי נתונים בניסיון למצוא חומרים שמעוררים ביטוי גנים המעכבים את תגובת העקה הזו. החיפוש העלה את החומר סלאסטרול, המופק מן הצמח Lei Gong Teng (מוכר גם בשם Thunder god vine) המשמש ברפואה הסינית המסורתית לטיפול בדלקות.

החוקרים השרו השמנת יתר חולנית בעכברים על ידי האבסתם בדיאטה עתירת קלוריות ושומן. בעכברים אלה נמדדו רמות גבוהות של לפטין בדם. עכברים אלה טופלו בסלאסטרול בהזרקה תוך-בטנית או במתן אוראלי. קבוצת הביקורת טופלה בממס בלבד, ללא חומר פעיל. תוך שבועיים של שימוש, נצפו ירידות חדות במשקל הגוף של העכברים המטופלים, (בהזרקה תוך בטנית 27.67% ±1.48% במתן אוראלי 45.4%±3.46%) שלא נראו בעכברי קבוצת הביקורת. בסיום השבוע השלישי התייצב משקל הגוף. כבר במהלך השבוע הראשון של הטיפול, הראו העכברים המטופלים ירידה חדה בצריכת מזון (79%), אך זו הלכה ונעלמה וחזרה לרמות הבסיס בתום 3 שבועות. חזרה זו לרמות האכילה הבסיסיות הראתה קשר הפוך לרמות הלפטין בדם שהלכו וירדו והגיעו לרמות של עכברים בעלי משקל תקין בתום 3 שבועות טיפול.

הטיפול בסלאסטרול לא גרם לשינוי במאסה הרזה של העכברים, אולם אחוזי השומן בעכברים המטופלים היו נמוכים ב 41.5% מאילו של עכברי קבוצת הביקורת. עכברים עם השמנת יתר חולנית שטופלו בסלאסטרול הראו עלייה משמעותית בפינוי גלוקוז מהדם לאחר שבוע של טיפול, הראו עלייה ברגישות לאינסולין לאחר שבועיים של טיפול ורמות נמוכות של גלוקוז לאחר צום של 6 שעות.

סלאסטרול לא הראה השפעה על עכברים בעלי משקל תקין, שלהם רמות לפטין נמוכות בדם, ממצא המחזק את ההשערה שפעילותו של סלאסטרול היא על ידי העלאת הרגישות של תת-הרמה ללפטין. יתרה מכך, לא נצפתה השפעה של סלאסטרול על עכברים הנושאים מוטציות שמונעות ביטוי לפטין או מונעות ביטוי הקולטן ללפטין.

מתן כרוני של סלאסטרול לעכברים שהואכלו דיאטה עתירת שומן הראה פרופיל בטיחות חיובי ללא תופעות לוואי אך חשוב מכך, הראה כי החומר מונע התפתחות השמנת יתר חולנית בקרב עכברים אלו.

לבסוף, מתן של לפטין לעכברים רזים או עם השמנת יתר חולנית שטופלו בסלאסטרול גרם לירידות חדות באכילה ובאיבודי משקל משמעותיים. בעכברים השמנים, שיעורי הירידה באכילה ואיבוד המשקל היו גבוהים יותר מאשר טיפול בסלאסטרול לבדו.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי לסלאסטרול יש פוטנציאל להיות טיפול יעיל ובטוח להשמנת יתר חולנית ולמחלות הנלוות אליה כגון סוכרת, וכי יש מקום למחקרי המשך בכיוון זה.

מקור:

Liu J, Lee J, Salazar Hernandez MA, Mazitschek R, Ozcan U. Treatment of obesity with celastrol. Cell. 2015 May 21;161(5):999-1011. doi: 10.1016/j.cell.2015.05.011.

לינק:

http://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(15)00559-0

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  רפואה סינית,  סוכרת,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
05.11.2018, 01:23

היכן המחקר אוחז כהיום.....