חדשות 10.06.2015

מחקר: סיכון כפול לפתח סכיזופרניה בקרב מעשנים, בהשוואה ללא-מעשנים

מחקר בריטי מצא, כי 57% ממי שאובחנו כסכיזופרנים כבר עישנו בזמן שהתפתחו אצלם האפיזודות הפסיכוטיות הראשונות

מחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת הרפואי The Lancet מצא, כי עישון עשוי למלא תפקיד ישיר ומשמעותי בסיכון להתפתחות מוקדמת של סכיזופרניה.

המחקר בוצע ב"קינג'ס קולג" בלונדון, ובחן מחדש (מטה-אנליזה) ממצאים מ-61 מחקרים שונים, ללא קשר ביניהם, שבהם נמצא כי ניקוטין בסיגריות גורם, כנראה, לשינויים במוח.

החוקרים הבריטים מסרו, כי ממצאיהם מוצקים וחזקים, ועם זאת יש צורך במחקרי עומק נוספים כדי לבסס עוד יותר את המסקנות שאליהן הגיעו.

ידוע זה מכבר כי עישון קשור לפסיכוזות, ציינו החוקרים, אבל עד כה הייתה מקובלת הגישה לפיה חולי סכיזופרניה נוטים יותר לעשן כיוון שהם משתמשים בסיגריות כמעין "ריפוי עצמי" לשם הקלה על הקולות שהם שומעים ומהזיות.

המחקר מצא, כי 57% מחולי סכיזופרניה כבר עישנו כאשר חוו את האפיזודות הפסיכוטיות הראשונות שלהם. המחקר מצא, כי מעשנים על בסיס יומי נוטים לפתח סכיזופרניה או להימצא בסיכון מוגבר לפתח אותה בשיעור גבוה פי שניים לעומת לא מעשנים. כמו כן, מעשנים מפתחים סכיזופרניה כשנה מוקדם יותר, בממוצע, מלא מעשנים.

בראש צוות המחקר עמד ד"ר ג'יימס מק'קייב (MacCabe), מהמכון לפסיכיאטריה ולמדעי המוח בקינג'ס קולג'. הוא הדגיש, כי ברור שרוב המעשנים לא מפתחים סכיזופרניה, אבל הסיכון שלהם לפתח את ההפרעה הזאת מוגבר. לדבריו, בדרך כלל מקובל להצביע על כך ששיעור הסכיזופרנים באוכלוסייה הוא בשיעור של 1 ל-100. בקרב מעשנים הוא כבר מגיע ל-2 מ-100.

לתמצית המחקר ב-Lancet לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקרים,  סכיזופרניה,  עישון,  בריטניה,  Lancet
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו