אקנה 15.06.2015

הצלחה לטיפול חדש באקנה המבוסס על המתה ממוקדת של בלוטות חלב באמצעות לייזר

בשני מחקרים קליניים, טיפולי לייזר לאחר מריחת תרחיף של חלקיקים מצופים בזהב הראו שיפור משמעותי באקנה דלקתית

מהלך המחלה של אקנה תלוי בפעילות של בלוטות חלב, ומכאן שטיפול המבוסס על הרס סלקטיבי של בלוטות חלב ספציפיות יכול להיות יעיל. במחקר חדש שבוצע על ידי קבוצה גדולה ובינלאומית של חוקרים, נבדקה יעילותו של טיפול המבוסס על חלקיקי זהב קולטי אור ליצירת פגיעה ממוקדת בבלוטות חלב. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Investigative Dermatology.

תרחיף של חלקיקי סיליקה (קווארץ) מצופים בזהב שלהם תהודת פלסמון (plasmon resonance) ובליעת אור חזקה באורך גל של 800nm נמרח מאחורי האוזן של משתתפי המחקר וכן על עור של חזירי מעבדה. החדרת התרחיף אל בלוטות החלב הושגה על ידי לחץ מכאני.

לאחר מריחת התרחיף, נחשפו איזורי העור המטופלים ללייזר בפעימות של 30 שניות בעוצמה של 10-50 Jcm-2. בבדיקה מיקרוסקופית התגלו פגיעות חום ממוקדות בזקיקים ובבלוטות חלב, בהתאמה לתחזית של המודל הממוחשב.
רמת הדלקת הייתה מתונה, חלקיקי הזהב לא נשארו בעור החזירים חודש לאחר הטיפול וחדירתם לאיברים אחרים הייתה זניחה.
שני ניסויים קליניים אקראיים ומבוקרים בחולים עם אקנה בדרגת חומרה בינונית עד חמורה בוצעו, תוך שימוש בהערכת חומרה על ידי מעריכים שעבורם השיבוץ היה גלוי או סמוי. בכל המקרים נצפה שיפור באקנה דלקתית בעקבות 3 טיפולים במרווחים של שבוע או שבועיים.
במחקר מס' 2, נגעים דלקתיים ירדו באופן משמעותי לאחר 12 שבועות (P=0.015) ואחר 16 שבועות (P=0.04) בהשוואה לטיפולי פלסבו.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי טיפול באקנה דלקתית המבוסס על מריחת תרחיף של חלקיקים מצופי זהב ובעקבותיה הקרנה בלייזר הוא יעיל ובטוח.

מקור:

Acne Treatment Based on Selective Photothermolysis of Sebaceous Follicles with Topically Delivered Light-Absorbing Gold Microparticles.
Paithankar DY, Sakamoto FH, Farinelli WA, Kositratna G, Blomgren RD, Meyer TJ, Faupel LJ, Kauvar AN, Lloyd JR, Cheung WL, Owczarek WD, Suwalska AM, Kochanska KB, Nawrocka AK, Paluchowska EB, Podolec KM, Pirowska MM, Wojas-Pelc AB, Anderson RR.
J Invest Dermatol. 2015 Mar 6. doi: 10.1038/jid.2015.89. [Epub ahead of print]

לינק:

http://www.nature.com/jid/journal/vaop/ncurrent/full/jid201589a.html

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  אקנה,  חלקיקי זהב,  טיפולי עור,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו