מחקרים 21.06.2015

חסר אוטוזומלי רצסיבי בגן DOCK2 גורם לפגמים מולדים במערכת החיסון

במחקר מקיף של הגנטיקה והתגובתיות החיסונית התאית של 5 ילדים שלהם פגמים משולבים במערכת החיסון, נמצא כי הגורם המשותף הוא חסר אוטוזומלי רצסיבי בגן DOCK2

הדמיית סלילי דנ"א (איור: אילוסטרציה)
הדמיית סלילי דנ"א (איור: אילוסטרציה)

פגמים משולבים במערכת החיסון מאופיינים בטעויות מולדות בתגובתיות חיסונית התלויה בפעילות תאי T, בהן ישנו חוסר בכמות או בתפקוד תאי ה T. תגובתיות חיסונית פגומה של מערכת הדם גם היא נפוצה בתסמונות אלו. חולים אלו לוקים בזיהומים חמורים, מחלות אוטו-אימוניות או שניהם גם יחד. המאפיינים המולקולריים והקליניים של פגמים משולבים רבים במערכת החיסון עדיין אינם ברורים. במחקר חדש שבוצע על ידי קבוצה גדולה ובינלאומית של חוקרים נבדקו ילדים שלהם פגמים משולבים במערכת החיסון על מנת לאפיין תסמונות אלו ולמצוא גורם המשותף להן. המחקר פורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

במחקר נבדקו חמישה ילדים שאינם קרובי משפחה שאובחנו עם זיהומים חיידקיים וויראליים חודרניים עם הופעה מוקדמת, חסר בלימפוציטים (לימפופניה) ותגובה פגומה התלויה בתאי T, B ו NK.
שני חולים נפטרו בגיל מוקדם, לאחר השתלות אלוגנאיות של תאי אב המטופואטים (allogeneic hematopoietic stem-cell transplantation), השלושה האחרים חוו נורמליזציה של תפקוד תאי T ושיפור קליני.

במחקר זוהו מוטציות דו-אלליות בגן ,dedicator of cytokinesis 2 gene DOCK2 בכל חמשת החולים. הפעלת RAC1 הייתה פגומה בתאי ה T של החולים. תנועת תאים ופולימריזציה של אקטין היו פגומות בתאי T, B ו NK. התפרקות הגרגור (Degranulation) בתאי NK נפגמה אף היא.
רמת ייצור אינטרפרון α ואינטרפרון λ בתאי הדם ההיקפיים החד גרעיניים (peripheral-blood mononuclear cells) הייתה ירודה לאחר זיהום ויראלי.
בנוסף, בתנאי מעבדה, בתאים פיברובלאסטים שבהם DOCK2 פגום, הכפלת וירוסים הייתה מוגברת ושיעור המוות התאי כתוצאה מהדבקה ויראלית היה גבוה. ממצאים אלה חזרו לטווח הנורמלי בעקבות טיפול מעבדתי באינטרפרון α2b או לאחר ביטוי של DOCK2 תקין.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי חסר אוטוזומלי רצסיבי בגן DOCK2 הוא תסמונת מנדליאנית חדשה עם השפעות פליוטרופיות מזיקות על התפקוד של מערכת החיסון. תסמונת זו צריכה להישקל עבור ילדים שלהם תמונה קלינית של פגמים משולבים במערכת החיסון, בייחוד אלו עם הופעה מוקדמת של זיהומים חודרניים.

מקור:

Inherited DOCK2 Deficiency in Patients with Early-Onset Invasive Infections.
Dobbs K, Domínguez Conde C, Zhang SY, Parolini S, Audry M, Chou J, Haapaniemi E, Keles S, Bilic I, Okada S, Massaad MJ, Rounioja S, Alwahadneh AM, Serwas NK, Capuder K, Çiftçi E, Felgentreff K, Ohsumi TK, Pedergnana V, Boisson B, Haskoloğlu Ş, Ensari A, Schuster M, Moretta A, Itan Y, Patrizi O, Rozenberg F, Lebon P, Saarela J, Knip M, Petrovski S, Goldstein DB, Parrott RE, Savas B, Schambach A, Tabellini G, Bock C, Chatila TA, Comeau AM, Geha RS, Abel L, Buckley RH, İkincioğulları A, Al-Herz W, Helminen M, Doğu F, Casanova JL, Boztuğ K, Notarangelo LD.
N Engl J Med. 2015 Jun 18;372(25):2409-22. doi: 10.1056/NEJMoa1413462.

לינק:

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1413462?query=featured_home

ערכה: דר' שירי דיסקין

נושאים קשורים:  מחקרים,  חסרים במערכת החיסון,  DOCK2
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו