חדשות 21.06.2015

מחקר: זיהום נרכש ביחידה לטיפול נמרץ מגביר הסיכון למוות ב-35%

המחקר האמריקאי גם חישב עלויות תוכנית יעילה למניעת זיהומים בעת אשפוז בטיפול נמרץ, ובכמה שנות חיים יזכו החולים בעקבותיה

דלקת ריאות (אילוסטרציה)
דלקת ריאות (אילוסטרציה)

מדי שנה נדבקים בארה"ב 1.7 מיליון בני אדם בזיהומים נרכשים בעת טיפול רפואי בבתי החולים וכ-100 אלף מהם מתים בעקבות זאת. ההוצאה הישירה הנוספת של בעיה זאת מוערכת ב-45-28 מיליארד דולר בשנה.

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-American journal of Infection Control מצא כי הזיהומים הנרכשים בעת שהות ביחידות לטיפול נמרץ, מעלים את הסיכון למוות ב-35% בתוך חמש שנים לאחר השחרור מבית החולים - במיוחד כשמדובר בחולים קשישים. מניעת שניים מבין הזיהומים הנפוצים ביותר, הנרכשים בעת שהות בבית חולים - דלקת זיהומית בדם, הנגרמת מצנתר קו מרכזי (Central Lines) ודלקת ריאות בגלל מערכת הנשמה– מעלה את הסיכוי של אותם חולים לשרוד יותר זמן וגם תביא לירידה בהוצאות הטיפוליות לערך בכ-150 אלף דולר בממוצע למטופל.

את המחקר הובילה ד"ר פטרישיה סטון מנהלת המרכז למדיניות בריאות בבית הספר לאחיות וסיעוד באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק. "כל מקרה מוות הנגרם עקב זיהום דלקתי שניתן למניעה הוא יותר מדי", הדגישה ד"ר סטון. "אנחנו יודעים כבר כמה עשורים מה יש לעשות כדי למנוע זיהומים ולהציל חיים. המחקר שלנו הראה כמה כסף ניתן לחסוך כדי להשקיע בהגברת המניעה".

המחקר ניתח נתונים לגבי 17,537 מטופלים מבוגרים במסגרת ביטוח Medicare שאושפזו ב-31 בתי חולים ב-2002 וזאת כדי להעריך עלות-תועלת בעת שמושקעים מאמצים למניעת רכישת זיהומים בעת השהות בבית החולים. לגבי כל אחד מהמאושפזים נערך מעקב המשך של חמש שנים לאחר השחרור, וזאת כדי להעריך את התוצאה ארוכת הטווח לגבי ההוצאות הרפואיות של אותם מטופלים, הקשורות בזיהומים שרכשו בעת האשפוז.

57% מכל הקשישים שהיו באשפוז ביחידות טיפול נמרץ מתו בתוך חמש שנים, אבל החוקרים מצאו כי הדלקת הזיהומית הגדילה את סיכויי המוות. בקרב אלו שנדבקו בזיהום בדם מצנתר קו מרכזי (CLABSI) נמצאה נטייה של 75% למוות בתוך 5 שנים מהשחרור ו-77% - כשמדובר בדלקת ריאת, עקב זיהום שמקורו במערכת הנשמה (VAP ).

תכנית אפקטיבית למניעת CLABSI הביאה לכך שהמטופלים ביחידות טיפול נמרץ (ICU) זכו בעוד 15 וחצי שנות חיים בממוצע. דרך צנתר קו מרכזי מקבל המטופל תרופות והזנה. זיהום עלול להיווצר עקב החדרה לא נכונה, בעיות בתחזוקת הציוד הזה ושימוש לקוי. צנתרים עלולים להעביר זיהומים קטלניים לזרם הדם. מכונות ההנשמה, עבור החולה המונשם שאיננו יכול לנשום באופן עצמוני, עלולות לגרום לזיהום כאשר החולה שוכב ללא נוע במיטתו פרקי זמן ממושכים. אחת הדרכים הפשוטות למנוע סכנת דלקת ריאות מחולים אלו היא לדאוג לכך שראש החולה יהיה מוגבה יותר מהרגליים.

החוקרים חישבו כי בממוצע עלות התוכנית למניעת זיהומים ביחידה לטיפול נמרץ עשויה להגיע ל-145 אלף דולר לחולה – 174,713 דולר למניעת CLABSI ו-163,090 דולר למניעת VAP.

למאמר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  זיהומים נרכשים בבתי החולים,  VAP,  CLASBI
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו