עישון 22.07.2015

הפסקת עישון פוגעת באיזון גליקמי בחולי סכרת סוג 2

ממצאי מחקר רטרוספקטיבי גדול מצביעים על החמרה באיזון גליקמי בחולי סכרת סוג 2 במהלך שלושת השנים הראשונות להפסקת עישון ללא קשר לעליה במשקל

עישון מעלה את הסיכון להתפתחות סכרת סוג 2, מאידך מספר מחקרי אוכלוסיות מצביעים על סיכון מוגבר ללקות בסוכרת דווקא במהלך 3-5 שנים לאחר הפסקת עישון. לאחר 10-12 שנים הסיכון של הנגמלים משתווה לסיכון של אלה שלא עישנו מעולם. בתוך כך מחקרי עוקבה קטנים מצאו כי איזון הסכרת משתבש במהלך השנה הראשונה לאחר הפסקת עישון. קבוצת חוקרים בריטיים ערכה מחקר שהתפרסם לאחרונה ב The Lancet Diabetes & Endocrinology שנועד לבחון: האם הפסקת עישון קשורה לאיזון לקוי של סכרת, מהו פרק הזמן בו הקשר בין גמילה לאיזון גליקמי מתקיים, והאם ניתן ליחס את ההפרעה באיזון לעליה במשקל.

בין ינואר 2005 לדצמבר 2010 נערך מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שסקר את תיקיהם של חולי סוכרת מעשנים באמצעות מסד הנתונים THIN, מסד גדול של נתוני טיפול במרפאות ראשוניות ברחבי אנגליה. פותחו מודלי רגרסיה רב שלביים  על מנת לחקור את הקשר בין הפסקת עישון, משך ההימנעות מעישון, שינויים ב-HbA1C וההשפעה של שינוי במשקל על משתני המחקר.

10,692 חולי סכרת מעשנים נכללו במחקר. 3,131 (29%) הפסיקו לעשן ונמנעו מעישון למשך שנה לפחות. לאחר תקנון למשתנים מתערבים פוטנציאליים ה HbA1C עלה ב-0.21% (95% רווח סמך 0.17-0.25, p<0.001) במהלך השנה הראשונה לאחר הפסקת העישון.
ערך ה HbA1C ירד ככל שההימנעות מעישון נמשכה, והפך דומה לערכו בקרב מעשנים שלא חדלו ממנהגם לאחר 3 שנים. עלייה זו ב HbA1C  אינה מיוחסת, על פי ניתוח סטטיסטי, לשינוי במשקל.

החוקרים ממסכמים כי הפסקת עישון מובילה להפרעה באיזון הגליקמי בחולי סכרת סוג 2 בשלוש השנים הראשונות לאחר הפסקת העישון. ברמת האוכלוסייה תוצאות אלה עלולות לתרום לעליה בסיכון לסיבוכים מיקרוווסקולריים.

מקור:

The association between smoking cessation and glycaemic control in patients with type 2 diabetes: a THIN database cohort study Lycett, Deborah et al. The Lancet Diabetes & Endocrinology , Volume 3 , Issue 6 , 423 - 430

לינק:

http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(15)00082-0/abstract

ערך: דר' צבי שליטנר

נושאים קשורים:  עישון,  הפסקת עישון,  מחקרים,  סיבוכים מיקרווסקולריים,  סוכרת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
28.07.2015, 21:49

כותרת מרעישה, ממצא לא משמעותי ופרשנות בעייתית.

השפעת הפסקת העישון במחקר זה לא נבדקה ע"י בחירה אקראית לכן יש מראש הטיה - אנשים חולים יותר רוצים ומצליחים יותר להפסיק לעשן. ואפילו אם נניח שעליית הסוכר (המתונה סה"כ HbA1c +0.2%) היא תוצאה של הפסקת העישון: ספק גדול אם הסיכון שבעליית הסוכר גובר על התועלת העצומה שבהפסקת העישון.