מחקרים 26.07.2015

ניוד מוקדם של מטופלים מונשמים בטיפול נמרץ מפחית חולשת שרירים נרכשת

במחקר שכלל 12 יחידות לטיפול נמרץ באוסטרליה וניוזילנד נבדק הקשר בין ניוד מוקדם של חולים מונשמים בטיפול נמרץ להופעת ICU Acquired Weakness

Early mobilization and recovery in mechanically ventilated patients in the ICU: a bi-national, multi-centre, prospective cohort study. The TEAM Study Investigators. Critical Care 2015, 19:81

תוצאות המחלה החריפה שמובילה לאשפוז בטיפול נמרץ נמשכת לעתים קרובות מעבר לתקופת האשפוז בבית החולים. חולשה ודלדול שרירים כתוצאה מ-(ICU Acquired Weakness (ICUAW מתחילה מספר ימים לאחר האשפוז. ICUAW הנה מולטיפאקטוריאלית עם מיופאתיה, נוירומיופאתיה ואטרופיה של חוסר שימוש כגורמים תורמים להופעת המחלה. צוות TEAM מאוסטרליה וניו-זילנד מדווח על ניוד מוקדם של חולים מונשמים בטיפול נמרץ ועל הקשר להופעת ICUAW במאמר בעיתון האלקטרוני Critical Care.

החוקרים גייסו חולים מונשמים שהיו ניידים לפני האשפוז (גם בסיוע מקל הליכה או הליכון), ב-12 יחידות לטיפול נמרץ באוסטרליה ובניו זילנד. החולים גויסו תוך 72 שעות מאשפוזם בטיפול נמרץ, יותר מ-24 שעות מהנשמתם והיה צפוי שישארו מונשמים ליותר מ-48 שעות. מידע נאסף על ניוד מוקדם של החולים הללו שכלל כל פעילות שבה החולים יכלו לסייע באמצעות הפעלת כח השרירים שלהם ושהתרחשה בזמן שהונשמו הנשמה מלאכותית פולשנית. הפעילויות שכללו גלגול, ישיבה, כיפוף ויישור גפיים, עמידה והליכה תועדו על סרגל של תנועתיות בטיפול נמרץ (ICU mobility scale).

192 חולים גויסו למחקר מתוכם 117 (61%) גברים והגיל הממוצע היה 15.8±58.0. רק 70 חולים (36.5%) מהחולים עברו ניוד מוקדם. מתוך 1,288 מפגש מטופל-פזיוטרפיסט לא נרשם ניוד מוקדם ב-1,079 מפגשים (84%). לא היה הבדל בנתוני הקבלה של המטופלים בקבוצה שעברה ניוד מוקדם לאלה שלא. המפגש הראשון של המטופל עם הפיזיוטרפיסט התרחש בחצי מהמקרים עד היום השני. ב-70 החולים שעברו ניוד מוקדם זמן החציון לניוד המוקדם היה 5 ימים. נרשמו 209 מפגשים של ניוד מוקדם. שיא הפעילות נרשמה כפעילות במיטה ב-45% מהממפגשים, מעבר פאסיבי לישיבה ב-25%, ישיבה על קצה המיטה עם רגליים משתלשלות מעבר לדופן ב-11%, עמידה ליד המטה ב-5%, מעבר ממיטה לכורסא דרך עמידה ב-4% והליכה ב-12%. אף אחד מהחולים שהלכו לא ביצע זאת לפני יום 7 לאשפוז. בכל המפגשים לא נרשמו פגיעות משמעותיות אך הפסקת הפעילות באופן מוקדם מהצפוי עקב אי יציבות המודינמית או נשימתית נרשמה ב-6 ממפגשי מטופל-פזיוטרפיסט (0.4%). באף אחד מהמקרים המדווחים לא היה צורך בהתערבות רפואית כלשהיא.

החוקרים מדדו MRC-SS (Medical Research Council Muscle Test Sum Score) ב-94 מתוך 156 המטופלים ששרדו את האשפוז בטיפול נמרץ.
(ICUAW (MRC-SS<48/60 נמצא ב-52% מהמטופלים בעת שחרורם מטיפול נמרץ. קבוצת חולים זו לא היתה שונה מהקבוצה ללא ICUAW מבחינת גיל או מדדי חומרת מחלה. החוקרים מצאו ובדקו כי בקבוצת החולים שטופלו עם ניוד מוקדם ממצוצע ה-MRC-SS היה גבוה יותר מאלה שלא קיבלו טיפול בניוד מוקדם (11.2±50.0 לעומת 10.3±40.0, P=0.003).
MRC-SS גבוה יותר היה קשור בשרידות גבוהה יותר לאחר 90 יום.

החוקרים מדווחים כי המניעה העיקרית לניוד מוקדם של חולי מונשמים היו אינטובציה ותרופות הרדמה/הרגעה.

מסקנות החוקרים הן שחולשה בשחרור מטיפול נמרץ מהווה גורם סיכון לתמותה ב-90 יום. הם מציעים לקיים מחקר התערבותי עם ניוד מוקדם על מנת לראות האם ניתן להשפיע על תוצאות האשפוז באמצעות פעולה זו.

נושאים קשורים:  מחקרים,  ICU,  ICUAW,  טיפול נמרץ,  MRC-SS
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו