בדיקת סקר 03.08.2015

בדיקות סקר לסוכרת אינן משפרות תמותה

ממצאי סקירה שיטתית רחבה כשלו להוכיח את יעילותן של בדיקות סקר לסכרת סוג 2 בהפחתת שיעורי תמותה במהלך עשר שנות מעקב

בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סכרת יכלו, על פניו, לתרום לאבחון מצבים טרום סכרתיים וסכרתיים באוכלוסיה ובכך לשפר פרוגנוזה של החולים במחלה. עד כה הנושא שנוי במחלוקת ומתקבלות תוצאות סותרות במחקרים השונים. צוות חוקרים אמריקאי ערך, לבקשת כוח המשימה לרפואה מונעת של ארה"ב, סקירת ספרות שיטתית על מנת לאמוד את ההשפעה של בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סכרת על שיעורי תמותה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת ANNALS OF INTERNAL MEDICINE.

לטובת המחקר נסרקו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו מחקרים אקראים מבוקרים, מחקרים תצפיתיים מבוקרים וסקירות שיטתיות. הנתונים נותחו על ידי שני חוקרים באופן בלתי תלוי.

בשני מחקרים,  בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סכרת לא שיפרו תמותה במעקב של 10 שנים  (יחס סיכון, 1.06 [95% רווח סמך, 0.90-1.25]). 16 מחקרים מצאו, באופן עקבי, כי טיפול בטרום סכרת מביא להאטה בהתקדמות המחלה, ברם רב המחקרים אשר בחנו טיפול ב-IFG או ב-IGT לא מצאו השפעה חד משמעית על תמותה כללית ועל תמותה קרדיווסקולרית בפרט. יש לציין כי שינוי באורח חיים אכן נמצא קשור לסיכון תמותה מופחת לאחר 23 שנים במחקר בודד. במחקר אחד לא נמצאה השפעה של התערבות כוללנית אינטנסיבית בסכרת מאובחנת בבדיקת סקר על הסיכון לתמותה בכלל או על תמותה קרדיווסקולרית בפרט, בהשוואה לקבוצת ביקורת סטנדרטית. באשר לסכרת שאובחנה לא כחלק ממאמץ לגילוי מוקדם, תשע סקירות שיטתיות מצאו כי איזון גליקמי אינטנסיבי לא הפחית את הסיכון לתמותה בכלל ולתמותה קרדיווסקולרית בפרט.

החוקרים מציינים כי הסקירה אינה חפה ממגבלות, רב המחקרים שנכללו בניתוח לא עסקו בטיפול בסכרת המאובחנת בבדיקות סקר וכן מדובר בספרות בשפה האנגלית בלבד.

לאור התוצאות החוקרים מסכמים כי נכון להיום בדיקות סקר לסכרת לא הוכחו כאמצעי יעיל להפחתת תמותה, לכל הפחות במעקב של עשור. יחד עם זאת, וללא סתירה קרוב לודאי בין הדברים, טיפול במצבים טרום סכרתיים אכן מאט את קצב ההתקדמות של סכרת על סיבוכיה.

מקור:

Selph S, Dana T, Blazina I, Bougatsos C, Patel H, Chou R. Screening for Type 2 Diabetes Mellitus: A Systematic Review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2015;162:765-776. doi:10.7326/M14-2221

לינק:

http://annals.org/article.aspx?articleid=2246121#Abstract

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  בדיקת סקר,  אי סבילות לגלוקוז,  מחקרים,  טרום סוכרת,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו