מחקרים 20.10.2015

גילוי מוקדם של סרטן העור - סקירה כל גופית או בדיקת נגעים חשודים בלבד?

במחקר חתך השוואתי בדיקה ממוקדת של נגעים חשודים בלבד ארכה פי 5.6 פחות זמן מסקר עור כל גופי ולא נפלה ממנו ביעילות הגילוי המוקדם של ממאירויות עוריות

בדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן העור, הממאירות השכיחה ביותר כקבוצה, אינן מיושמות לרב כתכניות לאומיות אלא כפרויקטים קצרי מועד שמטרתם העיקרית היא הגברת מודעות ועידוד התנהגות מונעת בקרב האוכלוסייה. אחד החסמים המרכזיים בתכנון בדיקת סקר יעילה לגילוי סרטן העור הוא הקושי במציאת נוסחת עלות-תועלת מיטבית. חוקרים מבלגיה בחנו שני מודלים אפשריים של סקר דרמטולוגי, מודל של בדיקת עור מקיפה בקרב האוכלוסיה הכללית ומודל של בדיקות ממוקדות נגע שבו נסקרים נגעי עור חשודים בלבד. המחקר בחן משתני עלות, שיעורי גילוי ממאירויות, מידת הענות האוכלוסייה ומדדי חרדה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת  JAMA DERMATOLOGY.

שני מבצעי סקר לגילוי מוקדם של סרטן עור אורגנו בשני מחוזות בבלגיה בעלי מאפיינים סוציו-דמוגרפיים דומים. בדיקות העור בוצעו על ידי קבוצה של שישה דרמטולוגים מומחים. במחוז ויכלן (Wichelen) במזרח פלנדרס, במבצע שארך חמישה ימים במרץ 2014, 9,325 תושבים בני 18 ומעלה הוזמנו לעבור בדיקת עור כל גופית מקיפה. במבצע השני שארך 4 ימים (באפריל 2014) 9,484 תושבי מחוז נבל (Nevele), גם הוא בפרובינציית מזרח פלנדרס, הוזמנו לעבור בדיקת עור ממוקדת רק במידה והבחינו בנגע עורי בעל אחד או יותר מאפיינים מחשידים לממאירות: אסימטריה, גבולות לא סדירים, צבע לא אחיד או מספר צבעים, מבנים חשודים, סימן "הברווזון המכוער", נגע חדש שאינו מתרפא ארבעה שבועות או יותר או נגעים אדומים שאינם מחלימים.

בסה"כ 1,982 בני אדם עברו את בדיקות הסקר, אותרו 47 נגעים סרטניים  (2.4%) שאומתו היסטולוגית, מתוכם 9 מלנומות, 37 קרצינומות תאי בסיס וקרצינומת תאי קשקש בודדת. הערך המנבא חיובי לגילוי כל הנגעים החשודים היה 56.6% (47 מ 83). שיעור ההשתתפות עמד על 17.9% (1,668 מ 9,325) בקבוצת המשתתפים שהוזמנו לסקירת עור כל גופית, לעומת שיעור השתתפות של 3.3% (314 מ 9,484) בקבוצת בדיקת עור ממוקדת (P<0.01). שיעור גילוי ממאירות לכל 100 נבדקים היה דומה בשתי הקבוצות (2.3% בקבוצת הסקירה הכל גופית לעומת 3.2% בקבוצת הבדיקה הממוקדת, P=0.40). היעילות האבחנתית ל 100 נבדקים הייתה גבוהה יותר בקבוצת הסקירה הכוללת (0.4%) לעומת 0.1% בקבוצת הבדיקה הממוקדת (P<0.01). בנוסף, בדיקה ממוקדת גזלה פי 5.6 פחות זמן מסקירה כל גופית. רמת החרדה לפני הבדיקה הייתה גבוהה יותר בקבוצת הבדיקה הממוקדת של נגעים חשודים בהשוואה לבדיקה סקר כל גופית (3.7 לעומת 3.3 נקודות בסולם חרדה ויזואלי, P<0.01). בנסקרים ללא נגעים חשודים רמת החרדה התמתנה משמעותית לאחר הסקירה.

החוקרים מסכמים כי בבדיקת סקר כל גופית נתגלו יותר נגעים עוריים סרטניים בערכים מוחלטים, יחד עם זאת שיעור הגילוי של ממאירויות עוריות בבדיקה הממוקדת בנגעים חשודים בלבד היה דומה (3.2%) אך הבדיקה הייתה קצרה פי 5.6 מסקירת עור מלאה. החוקרים קובעים כי בדיקה ממוקדת המבוצעת על ידי רופא עור מנוסה מהווה חלופה סבירה מבחינת יעילות קלינית תוך השקעת זמן, וכפועל יוצא משאבים, נמוכה יותר.

מקור:

Hoorens I, Vossaert K, Pil L, et al. Total-Body Examination vs Lesion-Directed Skin Cancer Screening. JAMA Dermatol. Published online October 14, 2015. doi:10.1001/jamadermatol.2015.2680.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן עור,  מלנומה,  בדיקת סקר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו