פראלואנט 10.10.2015

סאנופי ורג'נרון מודיעות על מתן אישור לפראלואנט (Praluent®, אלירוקומאב) לטיפול בהיפרכולסטרולמיה באיחוד האירופי

פראלואנט תהיה זמינה במינון של 75 מ"ג ובמינון של 150 מ"ג למתן עצמי אחת לשבועיים. האישור האירופאי מגיע לאחר שה-FDA העניק את אישורו לתרופה ב-24 ביולי 2015

פריז וטריטאון, ניו יורק -28 בספטמבר 2015 - החברות סאנופי ורג'נרון הודיעו היום שהנציבות האירופית (EC) העניקה אישור לשיווק פראלואנט® (אלירוקומאב) לטיפול בכולסטרול "הרע", המוכר בשם כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL), במטופלים מבוגרים מסוימים עם היפרכולסטרולמיה. פראלואנט היא התרופה היחידה ממשפחת מעכבי PCSK9 (פרופרוטאין קונברטאז סובטיליזין/קקסין סוג 9) שאושרה ע"י הנציבות האירופית לטיפול בשני מינונים התחלתיים (75 מ"ג ו-150 מ"ג) במתן אחת לשבועיים. עובדה זו מאפשרת שתי רמות שונות של יעילות. פראלואנט תהיה זמינה בעט מוכן לשימוש המכיל מנה בודדת להזרקה עצמית על ידי המטופל.

"הזמינות של פראלואנט בשני מינונים שונים מאפשרת גמישות במתן התרופה. בעבודה הקלינית, הדבר יאפשר לרופאים לתת טיפול מותאם אישית על סמך צרכיו של כל מטופל ומטופל מבחינת הורדת רמת כולסטרול LDL," אומר מישל פרנייה, M.D., Ph.D., פוינט מדיקל, דיז'ון, צרפת. "בניסויי פאזה 3, הצליחו רוב המטופלים שהתחילו את הטיפול בפראלואנט, במינון הנמוך של 75 מ"ג, להשיג את יעדי הכולסטרול LDL שנקבעו להם, והם המשיכו את הטיפול במינון זה במשך כל תקופת ההערכה".

הנציבות האירופית אישרה את פראלואנט לטיפול במטופלים מבוגרים עם היפרכולסטרולמיה ראשונית (היפרכולסטרולמיה משפחתית הטרוזיגוטית [HeFH] ולא-משפחתית או דיסליפידמיה מעורבת, כטיפול נלווה לתזונה: א) בשילוב עם סטטין בודד, או בשילוב עם סטטין ועם טיפולים אחרים להורדת רמת הליפידים, במטופלים שאינם מצליחים להגיע ליעדי הכולסטרול LDL שלהם עם סטטינים במינון המרבי הנסבל, או ב) כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפולים אחרים להורדת רמת הליפידים למטופלים שיש להם אי-סבילות לסטטינים או התוויית-נגד לטיפול בסטטינים. טרם נקבעה ההשפעה של פראלואנט על תחלואה במחלות קרדיווסקולריות ותמותה מהן.

"התכנית הקלינית שלנו התמקדה במטופלים עם צרכים גדולים במיוחד שלא נמצא להם מענה, שרובם טופלו בסטטינים ו/או בטיפולים אחרים להורדת רמות הליפידים ברמות המרביות הנסבלות", אמר ד"ר אוליבייה ברנדיקור, מנכ"ל סאנופי. "התרגשנו מאוד לראות שרוב המטופלים האלה, שרמות הכולסטרול LDL שלהם נותרו גבוהות מאוד למרות טיפול בתרופות אחרות להורדת רמת הליפידים, הצליחו להשיג את יעדי הורדת הכולסטרול שנקבעו להם בתוך שבועות אחדים שבהם קיבלו פראלואנט בנוסף למשטר הטיפול הרגיל שלהם".

האישור לשיווק מטעם הנציבות האירופית ניתן על סמך נתונים מ-10 מחקרים מרכזיים במערך המחקרים ODYSSEY שלב 3, כולל חמישה בביקורת פלצבו וחמישה בביקורת אזטימיב. הנתונים הראו הורדות ניכרות ועקביות ברמות הכולסטרול LDL בטיפול בפראלואנט בהשוואה לפלצבו או אזטימיב, כשפראלואנט ניתנה בנוסף לטיפול מקובל, שכלל סטטינים במינון המרבי הנסבל. כל הניסויים השיגו את מטרת היעילות הראשונית שלהם, ובשבוע 24 הראו ירידה גדולה באופן מובהק ברמות הכולסטרול LDL מנקודת ההתחלה, בהשוואה לפלצבו או אזטימיב. בניסויים בביקורת פלצבו, ההורדה הממוצעת ברמות הכולסטרול LDL מנקודת ההתחלה בקבוצת הפראלואנט בשבוע 24, הייתה בטווח שבין 46% ל-61%. בניסוי בביקורת אזטימיב שבו ניתנה פראלואנט כתוספת לסטטינים ברקע, השינוי הממוצע ברמות הכולסטרול LDL מנקודת ההתחלה היה 51% בשבוע 24. בניסויים בביקורת אזטימיב עם מטופלים שלא טופלו בסטטינים, ההורדה הממוצעת ברמות הכולסטרול LDL מנקודת ההתחלה בקבוצת הפראלואנט בשבוע 24 הייתה 45% עד 47%. כמו כן, מספר המטופלים שהשיגו רמת כולסטרול LDL נמוכה מ-70 מ"ג/ד"ל (< 1.81 מילימול/ל') בקבוצת הפראלואנט בשבוע 12 ובשבוע 24 היה גדול באופן מובהק ממספרם בקבוצות הפלצבו או האזטימיב.

בשמונה ניסויים התחילו המטופלים את הטיפול בפראלואנט במינון של 75 מ"ג פעם בשבועיים, מינון שהועלה בשבוע 12 ל-150 מ"ג פעם בשבועיים במקרים שבהם נדרש מינון גבוה יותר כדי להגיע למטרות ה-LDL כולסטרול שנקבעו בפרוטוקול. השיעורים הממוצעים של הורדת רמות הכולסטרול LDL מנקודת ההתחלה אצל מטופלים שהתחילו את הטיפול בפראלואנט 75 מ"ג פעם בשבועיים היו, בשבוע 12, בטווח שבין 44.5% ל-49%. רוב המטופלים השיגו את מטרת הכולסטרול LDL שנקבעה להם כשטופלו במינון של 75 מ"ג, והמשיכו לקבל את הטיפול במינון זה". בשני הניסויים האחרים שבהם טופלו המשתתפים במינון של 150 מ"ג פעם בשבועיים מתחילת הניסוי, שיעור ההורדה הממוצע מנקודת ההתחלה היה 63% בשבוע 12. במחקר ODYSSEY LONG TERM (ארוך-טווח), מחקר שלב 3 בביקורת פלצבו, הגדול ביותר עד היום להערכת פראלואנט, נשמרו הורדות הכולסטרול LDL במשך 78 שבועות.

היכולת של פראלואנט להפחית אירועים קרדיווסקולריים גדולים נחקרת כיום במחקר ODYSSEY OUTCOMES הנמצא בעיצומו, שתוצאותיו צפויות ב-2017. בניתוחים סופיים מוגדרים מראש של מחקר ODYSSEY LONG TERM, דווחו אירועים קרדיווסקולריים גדולים מאומתים אצל 1.7 אחוזים מהמטופלים בקבוצת הפראלואנט ואצל 3.3% מהמטופלים בקבוצת הפלצבו. יחסי הסכנה חושבו "פוסט-הוק"; HR=0.52 (רווח בר-סמך של 95% , 0.31 עד 0.90). בניתוחים מוגדרים מראש של נתונים מרוכזים ממחקרים בשלב 3, דווחו אירועים קרדיווסקולריים גדולים אצל 1.6% מהמטופלים בקבוצת הפראלואנט ואצל 1.8% מהמטופלים בקבוצת הביקורת, שכללו פלצבו או אזטימיב (HR=0.81; רווח בר-סמך של 95%, 0.52 עד 1.25).

בכל הניסויים בשלב 3 התמותה מכל הגורמים הייתה 0.6% בקבוצת הפראלואנט ו-0.9% בקבוצת הביקורת, כשאירועים קרדיווסקולריים מהווים את גורם המוות העיקרי של רוב המטופלים האלה.

בניסויים קליניים, פראלואנט נסבלה בדרך-כלל היטב עם פרופיל בטיחות מקובל. תגובות מקומיות במקום ההזרקה שכללו אדמומיות, גרד, נפיחות או כאב/רגישות במקום ההזרקה היו האירועים השכיחים ביותר (6% עם פראלואנט לעומת 4% עם פלצבו) בניסויים קליניים. רוב התגובות במקום ההזרקה היו חולפות וקלות בחומרתן. שיעור ההפסקה עקב תגובות מקומיות במקום ההזרקה היה דומה בשתי הקבוצות (0.2% בקבוצת הפראלואנט ו-0.3% בקבוצות הביקורת). תופעות לוואי שכיחות אחרות ששכיחותן בקבוצת הפראלואנט הייתה גבוהה מזו שבקבוצת הפלצבו כללו סימנים ותסמינים בדרכי הנשימה העליונות וגרד.

ביולי 2015 הודיעו החברות שפראלואנט אושרה לשימוש בארה"ב כתוספת לתזונה ולטיפול בסטטינים במינון המרבי הנסבל לטיפול במבוגרים עם HeFH או עם מחלה קרדיווסקולרית טרשתית קלינית (ASCVD), שרמות הכולסטרול LDL מצריכות הורדה נוספת. טרם נקבעה ההשפעה של פראלואנט על תחלואה במחלות קרדיווסקולריות ותמותה מהן.

מוצר תרופתי זה יימצא במעקב המשך. הדבר יאפשר גילוי מהיר של מידע חדש בנושא בטיחות. אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתבקשים לדווח על כל תגובה לא רצויה חשודה.

האישור האירופאי מגיע לאחר שה-FDA העניק את אישורו לתרופה ב-24 ביולי 2015.

נושאים קשורים:  פראלואנט,  סאנופי,  היפרכולסטרולמיה,  כולסטרול
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו