מחקרים 04.11.2015

מחקר בארה"ב – מי שלא ישן מספיק מצטנן יותר

מחקר במתנדבים בריאים גילה ששנת לילה הקצרה מ 6 שעות קשורה לסיכון גבוה פי ארבעה, לעומת 7 שעות שינה ויותר, להתפתחות דלקת דרכי נשימה וירלית תסמינית

וירוס שפעת (הדמיית אילוסטרציה)

הפרעות שינה קשורות קשר דו כיווני לתחלואה מגוונת החל ממחלות מטבוליות המשך בתחלואה קרדיווסקולרית, חיסונית ועוד, וכלה בלקות נפשית. גם הרגישות היתרה לזיהומים באנשים הסובלים משינה רעועה מוכרת בספרות, אולם מרבית המחקרים שעסקו בקשר בין שינה לזיהומים עד כה הסתמכו על מדדים סובייקטיביים. חוקרים אמריקאים ערכו מחקר פרוספקטיבי במתנדבים בריאים שנחשפו במכוון לנגיף הרינו הגורם לדלקת דרכי נשימה עליונות, תוך רישום סובייקטיבי ואובייקטיבי (אקטיגרפי) של רצף השינה ומשכה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת SLEEP.

164 גברים ונשים בריאים בני 18-55 התנדבו להשתתף במחקר. איכות השינה ומשכה הוערכו באמצעות יומני שינה ורישום על ידי מכשיר אקטיגרף במשך שבוע. מיד לאחר מכן החולים הושמו בבידוד וקיבלו טיפות אף המכילות נגיף רינו פעיל. מעקב אחר החולים נמשך חמישה ימים ובמהלכם נוטרה התפתחות קלינית ומעבדתית של דלקת דרכי נשימה עליונות. 28 ימים לאחר ההדבקה ניטלו בדיקות דם לסרולוגיה נגיפית.

76% מהמתנדבים נדבקו בנגיף ו 29% פיתחו מחלה קלינית. ניתוח באמצעות רגרסיה לוגיסטית גילה כי משך שינה קצר יותר נקשר לסבירות מוגברת להתפתחות דלקת דרכי נשימה עליונות קלינית. משתתפים שישנו 5 שעות ופחות היו בסיכון גבוה משמעותית ממתנדבים שישנו 7 שעות כל לילה ויותר. יחס הסיכויים ל 5 שעות שינה ופחות לעומת 7 שעות ויותר היה 4.5 (85% רווח בר סמך 1.08-18.69), ל 5-6 שעות לעומת 7 ויותר 4.24 (95% רווח בר סמך 1.08-16.71), שנת לילה של 6-7 שעות לא נקשרה לסיכון מוגבר סטטיסטית לעומת 7 שעות ויותר (יחס סיכויים 1.66). הממצאים נותרו על כנם גם לאחר תקנון לכייל הנוגדנים לפני החשיפה לנגיף, משתנים דמוגרפיים, עונת השנה, אינדקס מסת גוף, משתנים פסיכולוגיים או הרגלים בריאותיים. איכות השינה, כלומר פגיעה ברצף השינה או משתנים נוספים שעלו ביומני השינה או בניטור האקטיגרפי, לא השפיעה מהותית על הסיכון להתפתחות דלקת דרכי נשימה עליונות.

החוקרים מסכמים כי חסך שינה קשור לסיכון גבוה פי ארבעה להתפתחות דלקת דרכי נשימה עליונות. מעניין שהסיכון להדבקה, על סמך סרולוגיה, לא הושפע בצורה מהותית מאורך השינה אלא רק התסמינים הקליניים. פרט מעניין נוסף, זה העדר הקשר בין איכות השינה לרגישות לזיהומים וירליים. ועוד, בשולי הדברים, אמנם מדובר במחקר קטן יחסית אך נדיר ביותר בימינו שכן גרימת מחלה במתנדבים בריאים לרב אינה עולה בקנה אחד עם כללי הלסינקי לניסויים קליניים.

מקור:

Prather AA, Janicki-Deverts D, Hall MH, Cohen S. Behaviorally assessed sleep and susceptibility to the common cold. SLEEP 2015;38(9):1353–1359.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שינה,  דלקת דרכי נשימה עליונות,  אקטיגרף,  הצטננות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו