מחקרים 25.01.2016

קוליטיס כתוצאה מטיפול באיפילימומאב – קליניקה וטיפול

צוות חוקרים הולנדי בחן את המאפיינים הקליניים, האנדוסקופיים וההיסטולוגיים של דלקת המעי הקשורה לאיפילימומאב. הדלקת מגיבה לסטרואידים או טיפול ביולוגי בכל המקרים.

איפילימומאב (Yervoy.Ipilimumab) הוא נוגדן חד שבטי המכוון נגד הקולטן CTLA-4, אחת נקודות הבקרה החיסוניות המרכזיות המתווכות את פעילות תאי ה T נגד ממאירויות שונות. תופעת לוואי מוכרת של הטיפול היא דלקת חריפה של הכרכשת – אנטרוקוליטיס, תהליך שמקורו בפעילות הביולוגית של איפילמומאב. חוקרים מהמרכז הרפואי VU באמסטרדם ביקשו לאפיין בצורה מקיפה את דלקת המעי, ברבדיה הקליניים, האנדוסקופיים וההיסטולוגיים. מטרה נוספת של המחקר הייתה לבדוק את יעילות הטיפול הסטרואידלי והביולוגי בתופעת הלוואי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת  Clinical Gastroenterology and Hepatology.

החוקרים ניתחו רטרוספקטיבית 27 מקרים עוקבים של חולים שפיתחו דלקת כרכשת (קוליטיס) לאחר טיפול באיפילימומאב בסרטן ערמונית העמיד לדיכוי אנדרוגני או מלנומה מפושטת, בין אפריל 2007 לספטמבר 2012. נתונים קליניים, אנדוסקופיים והיסטולוגיים נאספו ממאגר הנתונים של מרכז הרפואי האונבירסיטאי VU.
כל החולים סבלו משלשולים (בין 3 ל 20 יציאות ביום), ל 26% מהחולים היה דימום רקטלי ו 30% הלינו על כאבי בטן. התסמינים פרצו, במרבית המקרים, לאחר שני עירויים של איפילימומאב (1-4). כל החולים למעט אחד (שלא קיבל כל טיפול בקוליטיס) טופלו בקורטיקוסטרואידים. 12 חולים לא הגיבו לטיפול הסטרואידלי ועל כן קיבלו אינפליקסימאב (infliximab), חמישה מ"ג לק"ג. לאחר הטיפול הסטרואידילי או הביולוגי כל החולים חדלו לשלשל. אריתמה של רירית המעי נצפתה באנדוסקופיה בקרב 84% מהחולים כאשר בכל המקרים ציור כלי הדם נעדר מהדגימות מה שמלמד על דרגת חומרה בינונית עד גבוהה של הדלקת. ממצאי הביופסיות של רירית המעי הגס נעו בין דגימות תקינות לבין ממצאים דלקתיים פעילים וחמורים. הסננה נויטרופילית באפיתל המעי זוהתה ב 72% מהדגימות, דלקת של הקריפטות ב 92% ומורסות בקריפטות ב 60%. אי סדירות של קיפולי אפיתל המעי נצפו ב 40%, ללמד על מחלה דלקתית כרונית.

לסיכום, המחקר מציג שורה של מאפיינים קליניים, אנדוסקופיים והיסטולוגיים של דלקת הכרכשת הקשורה לטיפול באיפילימומאב. התהליך הדלקתי איננו אחיד בחומרתו ותלוי, מטבע הדברים, גם במשתנים הקליניים של החולים עצמם. יחד עם זאת טיפול סטרואידלי, או ביולוגי בחולים עמידים, נחל הצלחה בכל מקרי הקוליטיס במחקר הנוכחי.

מקור:

Clinical, Endoscopic, and Histologic Characteristics of Ipilimumab-associated Colitis
Verschuren, E.C. et al.
Clinical Gastroenterology and Hepatology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  קוליטיס,  Ipilimumab,  YERVOY,  דלקת הכרכשת,  איפילימומאב
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו