מחקרים 16.02.2016

מיגור הליקובקטר פילורי מגן מפני סרטן קיבה

מטה אנליזה מגלה כי טיפול בזיהום HP אתסמיני נקשר להפחתה מובהקת של כ 50% בסיכון לסרטן קיבה ראשוני והשנות השאת לאחר כריתה אנדוסקופית

הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)
הליקובקטר פילורי (צילום: אילוסטרציה)

זיהום בהליקובקטר פילורי הינו גורם סיכון מוכר ומשמעותי לסרטן קיבה. מיגורו של החיידק, גם במטופלים אתסמיניים, נקשר לירידה בסיכון לממאירות, ביחוד באזורים בהם סרטן הקיבה שכיח במיוחד כמו מדינות אסיה ומזרח אירופה. חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של טאיוואן ביקשו לבדוק באמצעות מטה אנליזה מקיפה את ההשלכות של טיפול בזיהום הליקובקטר אתסמיני באוכלוסיות בעלות רמות סיכון שונות ובתרחישים קליניים מגוונים. תוצאות הסקירה פורסמו לאחרונה בכתב העת Gastroenterology.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואי מובילים וליקטו את העבודות שעסקו במיגור HP והשלכותיו על הסיכון לסרטן קיבה. בניתוח הסופי נכללו 24 מחקרים שהקיפו יחדיו 48,064 בני אדם או 340,255 שנות מטופל. המדגם המאוגם כלל 715 מקרי סרטן קיבה. בניתוח הסטטיסטי החוקרים התמקדו בהארעות הבסיסית של סרטן קיבה במדגמי המחקר, מתודלוגיה, תרחישים קלינים (זיהוי HP אתסמיני לעומת מטופלים שעברו כריתה אנדוסקופית של שאת קיבה התחלתי). משתנים דמוגרפיים ומשך המעקב.

מהתוצאות עולה כי לאחר תקנון לשיעורי הארעות סרטן קיבה באוכלוסיות המחקר הסיכון לממאירות בקרב מטופלים אתסמיניים שקיבלו טיפול נגד HP היה נמוך משמעותית בהשוואה לאלה שלא טופלו (יחסי שיעורי הארעות מאוגם 0.53, 95% רווח בר סמך 0.44-0.64). נצפתה הטרוגניות מועטה בלבד בעבודות השונות. שיעור ההארעות הבסיסי של סרטן קיבה במדגמים השונים השפיע על יעילות המיגור של HP, מובהקות ההתערבות הכוללת הוערכה כ P=0.037 שעה שיחס שיעורי ההארעות פחת באופן לא ליניארי ככל שהארעות הבסיס באוכלוסיה הנבחנת היתה גבוהה יותר (P=0.18 בהשוואה למודלים ליניאריים). היתרון עלה, ברם באופן צנוע, במקביל לעליה בגיל המטופלים P=0.23, אך החוקרים לא הצליחו לבודד את השפעת הגיל מהעליה הגילית בשיעורי ההארעות הבסיסיים של סרטן קיבה. מיגור הליקובקטר פילורי נקשר ליתרון מובהק בהפחתת הסיכון לממאירות בקרב מטופלים אתסמיניים (יחס שיעורי הארעות מאוגם 0.62, 95% רווח בר סמך 0.49-0.79) וכן בקרב מטופלים שעברו כריתה אנדוסקופית של ממאירות קיבה בשלבים התחלתיים (יחס שיעורי הארעות מאוגם 0.46, 95% רווח בר סמך 0.35-0.6). היתרונות נותרו על כנם גם לאחר תקנון למתודלוגיה, מין המטופלים ומשך המעקב.

לסיכום, המחקר מדגיש את הקשר בין זיהום בהליקובקטר פילורי לסרטן קיבה ואת היתרון הברור במיגור הזיהום, גם במטופלים אתסמיניים. ההשפעה המגנה של מיגור החיידק איננה מוגבלת לאוכלוסיות בסיכון בלבד אלא מוחשית לרוחב כלל המדגמים. יתר על כן, גם חולים שכבר עברו כריתה של שאת קיבה נהנים בהחלט מהפחתת סיכון לממאירות נשנית הודות לטיפול בחיידק הנפוץ.

מקור:

ssociation Between Helicobacter pylori Eradication and Gastric Cancer Incidence: a Systematic Review and Meta-analysis
Lee, Yi-Chia et al. Gastroenterology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  הליקובקטר פילורי,  סרטן קיבה,  HP,  Helicobacter pylori
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
22.02.2016, 07:51

תודה רבה