מחקרים 25.02.2016

האם אסתמה הנה גורם סיכון לשלבקת חוגרת במבוגרים?

במחקר אפידמיולוגי התגלה קשר מובהק בין אסתמה לשלבקת חוגרת בבני 50 ומעלה, הסיכון להתקף HZ בקרב חולי אסתמה גבוה בכ 70% ושכיחות השלבקת מגיעה ל 23%

לאחרונה דווח על הארעות מוגברת של שלבקת חוגרת בקרב ילדים ובני נוער הסובלים מאסתמה. אותה קבוצת חוקרים ממאיו קליניק במיניסוטה שזיהתה את הקשר בילדים ערכה מחקר אפידמיולוגי נוסף, הפעם בקרב האוכלוסיה הבוגרת בנסיון לעמוד על הקשר בין שתי המחלות במבוגרים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

לטובת מחקר מקרה ביקורת מבוסס אוכלוסיה החוקרים סרקו את הרשמים הרפואים המרכזיים במיניסוטה ואתרו מקרים מתועדים של שלבקת חוגרת בקרב תושבי המדינה בני 50 ומעלה. לכל מקרה של שלבקת חוגרת הוצמדו שני מקרי ביקורת מותאמי גיל ומין ללא עדות למחלה הנגיפית. המדגם המחקרי נותח באמצעות מודלים של רגרסיה לוגיסטית במטרה לזהות את הקשר בין אסתמה לשלבקת חוגרת.
בניתוח הסופי נכללו 371 מטופלים עם שלבקת ו 724 נחקרי ביקורת. מ 371 חולי זוסטר 246 היו נשים (66%), 94% היו לבנים והגיל הממוצע בקבוצה זו עמד על 66.8 שנים.
87 חולי שלבקת סבלו מאסתמה (23%), לעומתם רק 15% ממשתתפי קבוצת הביקורת (114) סבלו מהמחלה הנשימתית.
לאחר תקנון להטיות ומשתנים מתערבים רלוונטיים זוהה קשר מובהק בין אסתמה ושלבקת חוגרת (יחס סיכויים מתקונן 1.70, 95% רווח בר סמך 1.20-.2.42, P=0.003). הסיכון לשלבקת חוגרת באוכלוסיה שניתן ליחסו לתחלואה באסתמה הוערך בכ 10%.

החוקרים מסכמים כי גם בגיל המבוגר אסתמה מהווה גורם סיכון משמעותי לשלבקת חוגרת. טיב הקשר איננו ברור דיו, יתכן ומדובר בפתוגנזה משותפת אך במקביל אפשר גם כי הטיפול התרופתי באסטמה, שמבוסס לרב על תכשירים סטרואידליים, הוא שגורם לסיכון העודף. כך או כך החוקרים ממליצים להקפיד ולדון עם חולי אסתמה מבוגרים על יתרונות החיסון נגד שלבקת חוגרת.

מקור:

Asthma as a risk factor for zoster in adults: A population-based case-control study
Kwon, Hyo Jin et al. Journal of Allergy and Clinical Immunology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אסתמה,  קצרת,  שלבקת חוגרת,  הרפס זוסטר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו