מחקרים 25.02.2016

GERD ואורח חיים - סקירה שיטתית

בסקירת מחקרים שעסקו באורחות חיים במחלת ההחזר הושטי, ירידה במשקל, הפסקת עישון, המנעות מארוחות מאוחרות והגבהת ראש המיטה סומנו כשינויים היעילים ביותר

מחלת ההחזר הושטי או ריפלוקס (GERD) פוגעת ברמה זו או אחרת בכשליש מהאוכלוסיה הבוגרת בעולם המערבי. המחלה קשורה לגורמי סיכון רבים, חלקם הגדול מצוי בתחום אורחות החיים כגון השמנה, עישון, מיעוט פעילות גופנית ועוד. על רקע הדברים חוקרים ממכון קרולינסקה בשטוקהולם ערכו סקירה שיטתית של מחקרים שעסקו בשינויי אורחות חיים והשפעתם על מהלך מחלת ההחזר הושטי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

לטובת המחקר נסרקו מאגרי מידע רפואי מובילים ולוקטו סקירות שיטתיות, מחקרים אקראיים מבוקרים ומחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים.
מתוצאות הניתוח עולה כי ירידה במשקל הפחיתה את זמן החשיפה הושטית לחומצה בשני מחקרים מבוקרים (ירידה מ 5.6% ל 3.7% ומ 8.0% ל5.5%), וכן נקשרה להטבה תסמינית במחקרים תצפיתיים. גמילה מעישון הפחיתה תסמיני GERD באופן מובהק במטופלים בעלי משקל תקין במחקר עוקבה פרוספקטיבי גדול (יחס סיכויים 5.67). במחקרי RCT ארוחות בשעות ערב מאוחרות הגדילו את פרקי הזמן של חשיפה ושטית לחומצה בשכיבה על הגב, זאת בהשוואה לארוחות בשעות מוקדמות של הערב (פער של 5.2%). הגבהה של ראש המיטה הפחיתה את זמן החשיפה הושטית לחומצה בשכיבה מ 21% ל 15% בהשוואה למנח מאוזן.

החוקרים מסכמים כי ירידה במשקל, הפסקת עישון, המנעות מארוחות בשעות הערב המאוחרות והגבהה של ראש המיטה, כולם עשויים לסייע בהפחת תסמיני GERD. ההשלכות על סיבוכי המחלה וההזדקקות לטיפול תרופתי לא עלו בסקירה הנוכחית.

מקור:

Lifestyle Intervention in Gastroesophageal Reflux Disease
Ness-Jensen, Eivind et al.  Clinical Gastroenterology and Hepatology ,Volume 14 ,Issue 2, 175 - 182.e3

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  GERD,  ריפלוקס,  PPI,  החזר ושטי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו