מחקרים 28.02.2016

טלה-רפואה מוכיחה את עצמה בילדים עם מחלות חום ומחלות דרכי נשימה

טיפול מרחוק באמצעות שיחת וידאו עם רופא ילדים נמצא יעיל ובטוח במחלות חום ומחלות דרכי נשימה משמעותיות בילדים, גם בהשוואה לטיפול במרפאה או בית חולים

רופא עובד (אילוסטרציה)
רופא עובד (אילוסטרציה)

רפואה מרחוק (טלה-רפואה) הפכה לאמצעי שגרתי לאבחון וטיפול במחלות חריפות, ביחוד בילדים, ולמעקב אחר חולים כרוניים. בעולם שירותי הטלה רפואה מתרחבים בקצב מהיר מאוד בשנים האחרונות וגם בישראל הקופות הגדולות מפעילות שירותי יעוץ של רופא ילדים/רופא משפחה בשיחת וידאו בשעות בהן המרפאות הרגילות אינן פעילות. במחקר הנוכחי צוות חוקרים אמריקאי בדק את מידת ההסכמה האבחונית בין רופאים שטיפלו בילדים עם מחלות חום או מחלות דרכי נשימה משמעותיות מרחוק לרופאים שבדקו את הילדים במרפאות או בתי חולים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במחקר נכללו 277 ילדים, 132 סבלו ממחלת חום ו 145 ממחלה נשימתית. ילדים בני חודשיים עד 36 חודשים עם מחלת חום הוערכו באמצעות אומדן ה Yale Observation Scale, וילדים בני חודשיים עד 18 שנים עם תסמינים נשימתיים הוערכו באמצעות שאלון נשימתי תצפיתי Respiratory Observation Checklist, אומדן הנגזר ממחקרים מתוקפים וכולל שורה של תסמינים נשימתיים שהותאמו לצורכי המחקר הנוכחי.
מפגש רופא חולה מרחוק נערך באמצעות מחשב לוח בו הותקנה תוכנת שיחות וידאו מסחרית.
בקרב הילדים שלקו במחלת חום (132) נצפתה מידה גבוהה של הסכמה (Pearson’s correlation coefficient, 0.81) בין רופאים שבדקו פיזית את הילדים לבין רופאים שטיפלו בילדים מרחוק. בקבוצת הילדים עם מחלות נשימתיות (145) נצפתה מידה גבוהה של הסכמה באשר לרמת המצוקה הנשימתית של הילדים (מקדם התאמה 0.85), ומידה טובה של הסכמה באשר למרבית המרכיבים הנוספים בשאלון הנשימתי (מקדם ההתאמה 0.6).

החוקרים מסכמים כי גם במחלות חום ומחלות נשימתיות משמעותיות רפואה מרחוק המסופקת על ידי רופאים מיומנים מוכיחה את עצמה כאמצעי יעיל, בטוח, נגיש וזמין. לאור שורה של מחקרים בשנים האחרונות דומה כי טלה רפואה מבססת את מקומה כמרכיב אינטגרלי במכלול שירותי הבריאותי הראשוניים.

מקור:

Reliability of Telemedicine in the Assessment of Seriously Ill Children
Lawrence Siew, Allen Hsiao, Paul McCarthy, Anup Agarwal, Eric Lee, Lei Chen
Pediatrics Mar 2016, DOI: 10.1542/peds.2015-0712

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואה מרחוק,  מחלות חום,  מצוקה נשימתית,  טלה-רפואה,  וידאו
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו