חדשות 27.02.2016

מחקר ישראלי-גרמני: שימוש בתוספים במזון מעובד קשור למחלות אוטואימוניות

מחקר שהוביל פרופ' אהרן לרנר מהטכניון העלה, כי תוספי המזון התעשייתיים הנפוצים ביותר פוגעים במעבר צמתי החסימה, המגנים על רירית המעי וקשורים להתפתחות מחלות אוטואימוניות

קיים מִתאם בין הגידול בצריכת תוספי מזון תעשייתיים המצויים במוצרי מזון מעובדים לבין שכיחותן ההולכת וגוברת של מחלות אוטואימוניות; כך עולה ממחקר שהוביל פרופ' אהרן לרנר מהפקולטה לרפואה בטכניון ומהמרכז הרפואי "כרמל".

המחקר, שהתפרסם בכתב העת Autoimmune Reviews, נערך יחד עם פרופסור טורסטן מתיאס ממכון איאסקיו-קיפ (Aesku Kipp) בגרמניה, המתמחה בחקר מחלות אוטואימוניות. פרופסור לרנר שוהה עתה במכון המחקר הגרמני במסגרת שנת שבתון.

פרופ' אהרן לרנר (צילום: "הטכניון")

פרופ' אהרן לרנר (צילום: "הטכניון")

לפי המחקר, פעולתם של התוספים מחלישה את מעבר החסימה - ועבירותו גדלה. שיבוש זה מאפשר כניסתם של רעלים, חיידקים ורכיבים עוינים אחרים ויוצר סיטואציה אוטואימונית

במחקר בחן פרופ' לרנר את השפעתו של מזון מעובד על פעילות המעיים ועל התפתחותן של מחלות אוטואימוניות, שבהן הגוף תוקף את עצמו במקום להגן על עצמו.

כיום ידועות יותר ממאה מחלות שכאלו, וביניהן: סוכרת מסוג 1 (נעורים), דגנת (צליאק), זאבת, טרשת נפוצה, טירואידיטיס, הפטיטיס, קרדיטיס, כרכשת כיבית וקרוהן.

"בעשורים האחרונים חלה ירידה בשכיחות המחלות הזיהומיות", ציין פרופסור לרנר, "אך במקביל גוברת שכיחותן של המחלות האלרגיות, הסרטניות והאוטואימוניות. מאחר שבתקופה קצרה כל כך אין משקל משמעותי לשינויים גנטיים, מחפשת הקהילה המדעית את הסיבות לכך במישור הסביבתי".

איור המסביר את ממצאי המחקר (מקור: "הטכניון")

איור המסביר את ממצאי המחקר (מקור: "הטכניון")

במחקר הנוכחי בחנו פרופסור לרנר ועמיתו פרופסור מתיאס היבט מסוים במישור הסביבתי: העלייה הגדולה בשימוש בתוספי מזון תעשייתיים, שמטרתם לשפר איכויות כגון טעם, ריח, מרקם וזמן מדף. "מן המחקר שלנו עולה קשר נסיבתי מובהק בין העלייה בשימוש במזון מעובד לבין העלייה בשכיחות המחלות האוטואימוניות," אמר פרופסור לרנר.

מחלות אוטואימוניות רבות, הדגיש, נובעות מן הפגיעה בתפקוד מעבר צמתי-החסימה (Tight-junction), המגנים על רירית המעי. מעבר זה משמש בימים כתיקונם כמחסום בפני חיידקים, רעלים וחומרים אלרגניים ומסרטנים, ומגן על המערכת האימונולוגית מפניהם. הפגיעה במנגנון הזה מובילה להתפתחות מחלות אוטואימוניות.

במחקר נמצא, כי לפחות שבעה מתוספי המזון התעשייתיים והנפוצים ביותר פוגעים בכושר העמידה של מעבר ה-Tight-junction. תוספים אלו הם: גלוקוז (סוכרים), נתרן (מלח), ממיסי שומן (emulsifiers), חומצות אורגניות, גלוטן, microbial transglutaminase (אנזים מיוחד המשמש כ"דבק של המזון") וחלקיקים ננו-מטריים.

פעולתם של התוספים הללו מחלישה את מעבר החסימה - ועבירותו גדלה. שיבוש זה מאפשר כניסתם של רעלים, חיידקים ורכיבים עוינים אחרים ויוצר סיטואציה אוטואימונית, שבה תוקף הגוף את עצמו. תוספי המזון האמורים מעודדים גם תהליכים דלקתיים, אלרגניים וסרטניים, הדגיש פרופסור לרנר.

ממצאי המחקר תואמים את המלצת ארגון הבריאות העולמי, שקרא למתן את צריכת הבשר המעובד, בשל העובדה שהוא מכיל רכיבים מסוימים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן. הכוונה למלח, גלוטן, האנזים החיידקי טראנסגלוטאמינאזה ועוד.

"גורמי בקרה ואכיפה כגון ה-FDA האמריקני מפקחים היטב על תעשיית התרופות, אבל שוק תוספי המזון נותר פרוץ ולא מפוקח", ציין פרופסור לרנר. "אנו מקווים שהמחקר שלנו, ומחקרים דומים, יציפו את הסכנה שבתוספי המזון התעשייתיים וימחישו את הצורך בפיקוח עליהם. עד אז אנו ממליצים לחולים במחלות אוטואימוניות ולאנשים שמחלות כאלו כלולות ברקע המשפחתי שלהם - להימנע ממזון מעובד", ציין

למחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  הטכניון,  פרופ' אהרן לרנר,  מחלות אוטואימוניות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו