מחקרים 26.02.2016

היעילות של פג אינטרפרון למבדה יורדת ושל פג אינטרפרון אלפא עולה עם הזמן, במהלך טיפול ב-HBV

מחקר מצא, כי בשבועות הראשונים לטיפול למבדה מתעלה על אלפא, לאחר 4 שבועות טיפול יעילותם דומה, אל לאחר הפסקת הטיפול, היעילות של אינטרפרון אלפא נשמרת ועולה על זו של למבדה

פג אינטרפרון למבדה 1aי(Peginterferon-lambda-1a) הוא אינטרפרון סוג III, אשר בדומה לאינטרפרון אלפא, נושא פעילות אנטי ויראלית in-vitro נגד דלקת כבד נגיפית B ו-Cי(HBV ו-HCV). למרות זאת, הקולטן לאינטרפרון למבדה נפוץ הרבה פחות מחוץ לכבד. במחקר שלב IIBי(LIRA-B) נבחן השימוש בפג אינטרפרון למבדה בקרב מטופלים עם HBV כרוני.

מבוגרים עם HBeAg+ שלא טופלו בעבר באינטרפרון הוקצו ביחס 1:1 לקבלת טיפול שבועי עם פג איטרפרון למבדה (180 מק"ג) (n=80) או פג אינטרפרון אלפא 2aי (n=83), למשך 48 שבועות.

תוצא היעילות העיקרי שנבחן היה הפיכה סרולוגית של HBeAgי, 24 שבועות לאחר הטיפול. אי-נחיתות של פג אינטרפרון למבדה נקבעה כאשר הגבול התחתון של 80% רווח בר סמך (confidence interval - CI) היה גבוה מ- 15%-.

מאפייני הבסיס היו דומים בשתי קבוצות המטופלים. בתחילת הטיפול ועד שבוע 24 נצפו ירידות גדולות יותר בנטל הדנ"א הנגיפי וב-qHBsAg בקרב המטופלים שהוקצו לפג אינטרפרון למבדה. שיעורי ההפיכה הסרולוגית של HBeAg היו דומים בשתי הקבוצות בשבוע 48 (17.5% בקבוצת הלמבדה ו-16.9% בקבוצת האלפא).

עם זאת, פג אינטרפרון למבדה לא השיג אי-נחיתות בשבוע 24 לאחר הטיפול (13.8% לעומת 31.1%, למבדה לעומת אלפא, גבול תחתון של 80% CIי: 24%-).

התוצאות של ניתוחי תוצאים שניוניים, שכללו מאפיינים וירולוגים, סרולוגים וביוכימיים, כמו גם שילוב תוצאים post-hoc (דנ"א נגיפי מתחת ל-2,000 יחידות למ"ל בשילוב עם הפיכה סרולוגית של HBeAg או נירמול רמות ALT), הציגו יתרון לאינטרפרון אלפא.

השיעור הכללי של תופעות לוואי, תופעות לוואי חמורות והפסקת טיפול עקב תופעות לוואי היו דומים בשתי קבוצות הטיפול, עם הבדלים קלים בין הקבוצות. אינטרפרון אלפא הביא לשיעורים גבוהים יותר של ציטופניות, תסמינים דמויי-שפעת ותסמיני שריר-שלד, בעוד פג אינטרפרון למבדה הביא להתלקחויות של ALT ולעליות ברמות הבילירובין.

רוב ההתלקחויות שאירעו במהלך הטיפול אירעו בתחילתו, בשבועות 4-12, והיו קשורות לירידה ברמות הדנ"א הנגיפי. כל ההתלקחויות שלאחר הטיפול הוקדמו עם עלייה ברמות הדנ"א הנגיפי.

לסיכום, בשלבים הראשונים של הטיפול נצפתה יעילות רבה יותר של פג אינטרפרון למבדה מבחינת הנטל הנגיפי ו-qHBsAg, ובסוף הטיפול, התגובות הסרולוגיות והווירולוגיות היו דומות בשתי זרועות הטיפול. עם זאת, לאחר הטיפול תועדו שיעורים גבוהים יותר של הפיכה סרולוגית ותוצאים שניוניים טובים יותר עם אינטרפרון אלפא.

מקור:
Henry LY Chan, Sang Hoon Ahn, Ting-Tsung Chang, Cheng-Yuan Peng, David Wong, Carla S Coffin, Seng Gee Lim, Pei-Jer Chen, Harry LA Janssen, Patrick Marcellin, Lawrence Serfaty, Stefan Zeuzem, David Cohen, Linda Critelli, Dong Xu, Megan Wind-Rotolo, Elizabeth Cooney, the LIRA-B Study Team; Peginterferon Lambda for the Treatment of HBeAg-Positive Chronic Hepatitis B: A Randomized Phase 2b Study (LIRA-B); Journal of hepatology, Published online: December 28 2015

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפיכה סרולוגית,  HBeAg,  דנ"א נגיפי,  LIRA-B,  HCV,  HBV,  דלקת כבד נגיפית,  אינטרפרון אלפא,  אינטרפרון למבדה,  Peginterferon-lambda-1a,  פג אינטרפרון למבדה 1a
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו