מחקרים 19.04.2016

כל מושתל כבד שני עלול לפתח סטאטוזיס

במחקר צ'כי עדות לסטאטוזיס התגלתה ב 56.4% מביופסיות כבד מושתל. אגירת השומן קשורה להשמנה, צריכת אלכוהול, סכרת ועוד, אך איננה מנבאת תמותה או לייפת

אחת התופעות השכיחות לאחר השתלת כבד היא אגירת שומן מואצת והתפתחות פרוגרסיבית של סטאטוזיס. חוקרים מהמכון לרפואה קלינית ומחקרית בפראג, צ'כיה, ביקשו לבדוק, בסקירה רטרוספקיטבית את שיעורי ההמצאות של סטאטוזיס בקרב מושתלי הכבד ואת מידת ההשפעה של סטאטוזיס מדרגה 3-4 (מעל 33% התמרה שומנית) על שרידותם של החולים. מטרות נוספות של המחקר היו לזהות את גורמי הסיכון המשמעותיים להתפתחות הכבד השומני ולאפיין את הקשר בין סטאטוזיס לשחמת ולייפת (פיברוזיס) הכבד. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Liver Transplantation.

החוקרים בחנו רטרוספקטיבית ביופסיות כבד של 548 מושתלים (2,360 דגימות בסה"כ). נערכה השוואה של מדדים מעבדתיים וקליניים, התקדמות הלייפת ושיעורי התמותה בין חולים עם סטאטוזיס משמעותי לחולים עם רמה קלה של התמרה שומנית (דרגה 1) ומטופלים ללא עדות לכבד שומני ששימשו כקבוצת ביקורת.

סטאטוזיס זוהתה היסטולוגית אצל 309 חולים (56.4%), לרבות 93 (17%) עם סטאטוזיס משמעותי. 57 חולים (10.4%) אובחנו כסובלים מדלקת כבד שומני שלא על רקע אלכוהולי (NASH). שיעור ההמצאות של כבד שומני עלה מ 30.3% בשנה הראשונה ל 47.6% בשנה העשירית לאחר ההשתלה (P<0.001). עם זאת, לא זוהה פער מובהק בשיעורי התמותה בין הקבוצות (P=0.29). בניתוח רב משתני של גורמים טרום ניתוחיים שחמת על רקע אלכוהולי והשמנה נקשרו לסיכון מוגבר להתפתחות סטאטוזיס בכבד המושתל (P<0.001 ו P<0.002, בהתאמה). מנגד, רמה גבוהה של פופסטאזה אלקלית (ALP) וטיפול מוקדם במיקופנולאט מופטיל (mycophenolate mofetil) הגנו מפני אגירת השומן (P=0.01 ו P<0.009, בהתאמה). ניתוח רב משתני של גורמים בתר ניתוחיים לימד כי השמנה (P<0.001), רמת טריגליצרידים גבוהה (P<0.001), צריכת אלכוהול (P=0.005) וסכרת סוג 2 (P=0.048) נקשרו לסטאטוזיס ממתקדם. מנגד, רמת קריאטינין גבוהה נקשרה לסיכון מופחת להתמרה שומנית ברקמת הכבד המושתל (P=0.02). לבסוף, לא נמצא קשר מובהק בין דרגת הסטאטוזיס לחומרת הלייפת הכבדית.

לסיכום, עדות היסטולוגית לכבד שומני התגלתה ב 56.4% מהדגימות, קרי כל מושתל כבד שני עלול לפתח סטאטוזיס. אגירת השומן קשורה להשמנה, צריכת אלכוהול, סכרת, טיפול תרופתי ועוד, עם זאת איננה מנבאת תמותה או האצת תהליכי הלייפת בכבד המושתל.

מקור:

Prevalence and risk factors of steatosis after liver transplantation and patient outcomes
Irena Hejlova1, Eva Honsova2, Eva Sticova, Vera Lanska3, Tomas Hucl1, Julius Spicak1, Milan Jirsa4 andPavel Trunecka5,
Article first published online: Liver Transplantation 5 APR 2016

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  השתלת כבד,  סטאטוזיס,  כבד שומני,  לייפת,  פיברוזיס,  שחמת
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו