מחקרים 24.04.2016

דיקור סיני עשוי להקל על גלי חום הנלווים לטיפול בסרטן שד

במחקר מבוקר הגישה האינטגרטיבית המשלבת דיקור סיני, תזונה נכונה, פעילות גופנית והעצמה פסיכולוגית נקשרה להקלה בגלי חום ושיפור באיכות חייהן של חולות סרטן שד

דיקור סיני הוכח במספר עבודות כיעיל ובטוח בהקלה על גלי חום בגיל המעבר. לאור התוצאות החיוביות צוות חוקרים מאיטליה ביקש לבדוק האם גם גלי החום המלווים לא אחת את הטיפול בסרטן שד יגיבו לדיקור סיני מסורתי ומה תהיה השפעת הדיקור על איכות חייהן של הנשים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

למחקר אקראי ומבוקר גוייסו 190 נשים שסבלו מגלי חום על רקע טיפול בסרטן שד, כמעט כולן כתוצאה משימוש בתכשירים הורמונליים. כל הנשים קיבלו חוברת מידע אודות שליטה בתסמינים מנופאוזליים באמצעות תזונה, פעילות גופנית וכלים פסיכולוגיים נגישים ותודרכו לדבוק בעצות החוברת במשך 12 שבועות לפחות (טיפול עצמי מוגבר). בהמשך 85 נשים הוקצו לזרוע ההתערבות בה עברו עשרה טיפולים בדיקור סיני מסורתי נוסף על הטיפול העצמי ו 105 נשים הוקצו לזרוע הביקורת בה התמידו בטיפול העצמי לבדו.
תוצאת המחקר הראשית הוגדרה כדירוג גלי החום בתום תקופת המחקר (12 שבועות), הדירוג נגזר ממכפלה של תכיפות גלי החום בחומרתם הממוצעת. תוצאות המשנה כללו דירוג של תסמינים מנופאוזליים והערכת איכות חיים על פי סולם מתוקף. בנוסף נבדקו תוצאות קליניות במהלך שישה חודשים מתום המחקר, ציפיות ושביעות רצון מהטיפול. הניתוח בוצע על בסיס הכוונה לטפל.

בסיום המחקר דירוג גלי החום בזרוע הדיקור היה נמוך באופן מובהק מהדירוג בזרוע הביקורת (P<0.001), הפער נותר על כנו גם שלושה ושישה חודשים לאחר סיום הטיפול (P<0.028 ו 0.001, בהתאמה). בנוסף דיקור סיני נקשר להקלה בתסמינים המנופאוזליים ודירוג גבוה יותר של איכות חיים ברובד הפיזי, הוזומוטורי והפסיכוסוציאלי (P<0.05).

החוקרים מסכמים כי דיקור סיני התגלה כיעיל בהפחתת תדירות ועוצמה של גלי חום בקרב נשים במהלך או לאחר טיפול בסרטן שד. הגישה האינטגרטיבית המשלבת בין דיקור לתזונה נכונה, פעילות גופנית והעצמה פסיכולוגית נקשרה לשיפור ניכר באיכות חיי החולות.

מקור:

Lesi G, Razzini G, Assunta M, et al. Acupuncture As an Integrative Approach for the Treatment of Hot Flashes in Women With Breast Cancer: A Prospective Multicenter Randomized Controlled Trial (AcCliMaT). J Clin Oncol. 2016;doi:10.1200/JCO.2015.63.2893.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיקור סיני,  גלי חום,  סרטן שד,  פעילות גופנית,  רפואה משלימה,  רפואה אינטגרטיבית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו